jazzman# 48607638

JAZZOVÁ OMŠA A ŽALMY !!!

29.8.2015, Dóm sv.Martina, BA
14.09.2015

 VOCES GREGORIABAE CASSOVIENSES Kresťanská sakrálna hudba má za sebou celé stáročia vývoja s viacerými úžasnými vyvrcholeniami v rôznom vetvení. Námatkovo vyberám Gregoriánske chorály (6. - 7. storočie), Bacha (baroko, 17. -18. storočie), súčasného Arvo Pärta, či povedzme rockovú operu Jesus Christ Superstar - ako pubertiak som v nej uveril Ianovi Gillanovi každý tón. Taktiež čierna kresťanská kultúra dozrela k emočne mimoriadne silným gospelom. Na druhej strane som mal vždy vážny problém vystáť  AMC TRIO + ADRIÁN HARVAN slovenské „kresťanské crossovery“. To našsky typicky nevkusné spájanie duchovných sakrálnych textov s púťovo rozjuchaným, až parodickým hudobným prevedením. Zažil som aj slovenský kresťanský metal. Bŕŕŕ. Bol som teda viac než zvedavý, s čím príde vynikajúce, vo svete rešpektované jazzové AMC Trio a košický dievčenský vokálny  VOCES GREGORIABAE CASSOVIENSES súbor Voces Gregorianae Cassovienses v ich Jazzovej omši a žalmoch. Podľa upútavok malo ísť o citlivé spojenie gregoriánskeho chorálu s jazzom pod dirigentskou taktovkou Jána Veľbackého. Moje predbežné očakávania sa neskromne pohybovali v intenciách Jacquesa Loussiera a jeho pozoruhodných jazzových transkribcií Bachových skladieb. Aké to teda bolo?

 

Hralo sa v bratislavskom Dóme svätého Martina. A treba povedať,  ADRIÁN HARVAN že koncert ma skutočne potešil a povzbudil, aj napriek výhradám, ktoré zaznejú nižšie. Prvá polovica koncertu pripadla na Jazzovú omšu Boba Chilcotta. V druhej sa hralo sedem žalmov Chucka Marohnica v rôznych jazzových formách blues, soulful, funk, bossa nova. Prešovské AMC trio doplnené michalovským saxofonistom Adrianom Harvanom  JAZZOVÁ OMŠA hralo krásne! Typická značková melodická jemnosť ich hrania a zvuku sa vkusne podriadila celkovému zámeru a melodickému charakteru predvádzaných skladieb. Príťažlivo hanblivé východniarky spievali s nákazlivou chuťou a  entuziazmom a publikum im fandilo. Štyri z nich sa predviedli v odvážnych sólových speváckych výstupoch, pričom jedna z nich zaujala pozoruhodným jazzovým feelingom. Na druhej strane, Dóm mal s jazzom zjavne problém. Svojím silno echoidným kameným priestorom naň reagoval podráždene, zvukovo ho degradoval,  JÁN VEĽBACKÝ priam vytláčal. Taktiež sem-tam až priveľmi veselo synkopujúce jazzové kompozície pôsobili antagonisticky k vážnemu náboženskému obsahu textov. Niežeby skladby neboli hudobne zaujímavé, akurát sa tie dva protichodné svety, spontánna živočíšnosť jazzu a vážne kresťanské duchovno, vzájomne vylučovali. A to bolo na škodu veci. Inak však držím tomuto sympatickému projektu všetky palce.


viac fotiek  Rado Tihlárik

Diskusia

« Apríl 2024
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel