Vilém Spilka je predovšetkým známy ako umelecký riaditeľ a dramaturg jazzového festivalu JazzFestBrno. Málokto však vie, že je aj výborným gitaristom, ktorý je popri organizačných a pedagogických povinnostiach stále aktívnym hudobníkom. Okrem svojho kvarteta pôsobí tiež v kapele Two-Generation Trio a Unity Quartet. Hudobným námetom pre CD Podvod sa stali piesne českého pesničkára Honzu Nedvěda. V jazzovej hudbe sa bežne stretávame s využívaním folklórnych vplyvov či ľudových piesní. To, čo sa však podarilo Spilkovi, je v tomto smere v našich končinách skutočne originálne. Spilka spracúva známe melódie Nedvědových piesní v duchu hesla: „V jednoduchosti je krása.“ Jazz môže byť podľa jeho názoru niekedy zbytočne komplikovaný. Preto bolo jeho snahou, aby sa oba prístupy, priezračnosť pôvodných piesní a jazzový štýl hry stretli niekde na pol cesty. Tým pádom nebolo cieľom, aby sa v každej skladbe hudobníci vystriedali v sólach. Potom by to podľa Spilku mohlo dopadnúť tak, že začne téma, po nej nastúpi „iná pieseň“ v podobe individuálnych improvizácii, a nakoniec sa v závere akoby muzikanti rozpamätali, čím vlastne začali. V prípade tohto albumu sa naopak snažil zostať verný pôvodnej atmosfére piesne a jej kontextu až do samého konca. Spojenie známych folkových melódii (Podvod, Na kameni kámen, Růže z papíru, Stánky) a jazzového jazyka je naozaj veľmi príjemné. Vždy som mal pocit, že každá dobrá jazzová téma musí byť komplikovaná po melodickej aj rytmickej stránke. CD Podvod môj mylný názor zmenilo.