jazzman# 48629111

CD DAVE KOZ & FRIENDS: THE 25TH OF DECEMBER

Concord Music / Universal Music, 2014 ★★★★☆
10.11.2014

V prípade tohto sviatočného albumu je síce klimatizačný účinok úplne jednoznačný, ale pre ortodoxných jazzmanov skoro nepočúvateľný. Až na pár akceptovateľných výnimiek. Ako už názov albumu napovedá, ide o hudobný podmaz pre "láskavé prežitie vianočných hrôz", ktoré keď chce človek naozaj prežiť v dokonalej atmosfére, tak sa musí v prvom rade sám viac posnažiť a popracovať na sebe. Sviatočná nálada opusu The 25th Of December od smoothjazzového bonviána Davea Koza môže ale aj nemusí tomu dopomôcť, záleží na danom receptorovi a jeho láske k Vianociam či tolerantnosti k danému žánru.

Počas svojej skoro dvadsaťpäťročnej kariéry si v jazzovom mainstreame odohral svoje, ale v jeho tvorbe sa dosť často venoval svojej láske tradičným vianočným kúskom o čom svedčia aj jeho albumy, December Makes Me Feel This Way z roku 1997 a A Smooth Jazz Christmas zo začiatku nového milénia a posledný Memories of a Winter's Night, ktorý je kompiláciou prvých dvoch s novými skladbami. Momentálne táto je sympatická úchylka vrcholí práve týmto albumom. Slávnostný cyklus klasických vianočných štandardov doplnených o beatlesácku „All You Need Is Love“, pretvoril tak, aby svojsky dotvorili prostredie z ktorého vzišli a zároveň všetkým, ktorí si ho zaobstarajú spríjemnil vianočné sviatky. Každá skladba má vlastnú zvukovú kulisu, vlastného hosťa (speváka či inštrumentalistu), ktorá napomáha orientovať sa v jednotlivých náladách a hudobných motívoch. Aj keď hneď prvá „The First Noel“, jemne orchestrálna je len v podaní jeho alt-saxíku. V ďalších už počujeme niektorých z najvýznamnejších popových a jazzových interpretov. V druhej prekrásnej „It's The Most Wonderful Time Of The Year“ s vokálom Johnny Matisa, či moju obľúbenú „This Christmas“ strihnutú famóznym spevom Erica Beneta. Ľahko najazzlá muzika nesie človeka do sveta jednotlivých kompozícií, ktorých obrazy hmlisto a jemne dokresľujú vláčne rýdzo sviatočné texty. Obrazy sa spájajú v predovšetkým v dráždivo melancholických témach, s magnetizujúcou silou hudobných námetov, ktoré vrcholia v nejednoznačných výparoch jazzového sveta. Jeho prejav je naprosto sebaistý, s obrovským citom pre jednotlivé tóny so samozrejmosťou melodickej a rytmickej presnosti a ohľadom na atmosféru. Výborný výber s neobvyklou škálou repertoáru od nesmrteľnej „O Holy Night“ (vokál Jonathan Butler), cez klasiku Irvinga Berlina „I've Got My Love To Keep Me Warm“ (duet s Kenny G) až po súčasné koledy „Another Silent Night“ (hosťovanie i autorstvo - Richard Marx) a titulnú „The 25th Of December“ (spev - BeBe Winans).

Samozrejme aký by to bol vianočný materiál bez duetov. A tak vo „Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow“ prispieva svojou troškou do mlyna zatracovaný Kenny G a v už spomenutej beatlesáckej klasike „All You Need Is Love“ sa zišli všetci zúčastnený doplnený o Steve Wondera v úžasnej záverečnej sessions. Zadymená atmosféra zasneného priestoru s tradične, netradičnými verziami skladieb so sentimentálnym doprovodom a impresionisticky poňatými sólami, ktoré takýmto interpretom nakoniec nikdy neboli tak vzdialené. Nezaškodil by drobný experiment, ktorý by pomohol dostať celú produkciu do modernejšej podoby. Takto to vyznieva len ako pokus na istotu aj keď v veľa atribútoch dokonalý a skoro až neprekonateľný. Za posledných pár rokov jeden z najlepších vianočných albumov.

Kúpiť    Martin Hoza