jazzman# 48604492

MAGNUS ÖSTRÖM QUARTET !!!

24.5.2016, klub Porgy & Bess, Viedeň, A
01.06.2016

MAGNUS ÖSTRÖM

Švédsky bubeník Magnus Öström už dlhé roky pokračuje v dobre rozbehnutej kariére, ktorá po smrti jeho najlepšieho kamaráta Esbjörn Svenssona a po rozpade E.S.T. nabrala úplne iný smer. Öström sa roky vyrovnával s touto stratou, čo reflektuje aj jeho hudobná tvorba. Na svojom konte má niekoľko prestížnych ocenení, z pomedzi mnohých: nemecké ECHO za najlepšieho bubeníka, Manifest Award za najlepší švédsky jazzový album a nominácie na švédsku Grammy. Magnus Öström  ANDREAS HOURDAKIS  na koncerte prezentoval svoj najnovší album Parachute (Diesel, 2016), ktorí je už tretím produktom v poradí zoskupenia Magnus Öström Quartet - Andreas Hourdakis – gitara, Daniel Karlsson – klavír, Fender rhodes, klávesy, Thobias Gabrielson – basgitara, klávesy (na koncerte ho nahradil Martin Höper), Magnus Öström – bicie nástroje. Duchom pokračuje v predošlých albumoch Thread of Life (ACT, 2011), Search of Jupiter (ACT, 2013). Jeho tvorba má eklektický charakter a spája dokopy také vplyvy ako jazz,  MARTIN HÖPER  rock, hard rock, drum ’n’ bass, minimalizmus, pop, blues. To všetko skrížene do organického celku vytváralo veľmi jedinečný zážitok. Hudba mala nádych minimalizmu a jej ťažisko bolo na krátkych melodických motívoch a plochách, ktoré sa stavali do kontrastu. Repetitívny charakter hudby nenudil, pretože v malých variáciách sa stále dialo niečo zaujímavé. Sound a frázovanie Andreas Hourdakisa občas pripomínalo Pat Methenyho, ale posadeného do úplne iného kontextu, takže si to zachovávalo  DANIEL KARLSSON  originalitu.

Predovšetkým upútalo umenie Magnus Öströma, ktorý so svojim veľkým bubeníckym setom dokázal vytvárať množstvo farieb a náhle striedať odlišné štýly. Martin Höper v niektorých skladbách suploval basgitaru klávesmi, čo pôsobilo ako pekné zvukové obohatenie. Kompozície boli veľmi živé a rytmické a išla z nich skvelá energia. Najviac zaujala skladba Reedjoyce s dravým hard rockovým soundom spojeným s jazzom. Shore  MAGNUS  of Unsure mala komplexné polyrytmy, ktoré vytváral Magnus Öström pomocou loopovania rôznych patternov cez seba, pričom vystriedal množstvo úderných techník a farieb. Kompozične bola hudba síce jednoduchšia, ale prinášala množstvo breakov, zvratov a nečakaných invenčných momentov, ktoré ju robili veľmi pútavou na počúvanie. Multižánrovým projektom sa môže ľahko stať, že majú charakter zlepenca, ale v tomto prípade išlo o jednotnú organickú hudbu, hranú úprimne od srdca  MARTIN  s plným nasadením. Magnus Öström Quartet si absolútne získalo publikum svojim moderným eklektickým prístupom a poriadnou dávkou energie.