jazzman# 48599191

FAMÓZNY CHARLES LLOYD QUARTET V PORGY !!!

24.7.2017, klub Porgy & Bess, Viedeň, A
27.07.2017

CHARLES LLOYD  Do viedenského jazz klubu Porgy & Bess zavítala legenda menom Charles Lloyd. Americký saxofonista počas svojej hudobnej kariéry spolupracoval s menami, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili históriu jazzu - Miles Davis, John Coltrane, Ornette Coleman, či Charles Mingus. Svojim pokrokovým hudobným myslením dokázal už v 60-tych rokoch oscilovať medzi jazzom a ďalšími žánrami ako rock, fusion či hudbou východných kultúr.  GERALD CLAYTON

Vydal nespočetné množstvo albumov najmä pre ECM Records a pokračuje ďalej v nahrávaní a koncertnej činnosti aj v úctyhodnom veku 79 rokov. So svojou formáciou New Quartet, ktorá slávi desiate výročie od vzniku, vydal pre Blue Note Records na jar tohto roku, najnovší album pod názvom Passin´ Thru, v zložení Jason Moran - klavír, Reuben Rogers - kontrabas a Eric Harland – bicie nástroje. Na koncerte vo Viedni tento album predstavil, pričom kvarteto vystúpilo v mierne  REUBEN ROGERS  pozmenenej zostave s hviezdnym Geraldom Claytonom na klavíri.

Koncert začal v jemnej až meditatívnej atmosfére typickej pre Lloyda, ktorý sa počas svojho života často obracal na transcendentno a spiritualitu. Jeho hudobný výraz bol expresívny a sofistikovaný zároveň. Po melodickom úvode voľnej improvizácie hudba postupne nenápadne skĺzavala do energického free-jazzu. Tento moment sa často opakoval počas celého koncertu. Striedali sa kontrastné pasáže pravidelného groovového pulzu a voľného rytmu. Jednoduché melodické motívy striedali  GERALD + CHARLES  atonálne expresie, baladické atmosféry striedali extatické stavy psychedélie. Málo kto vie tak plynule a nerušene manévrovať svoju hudbu medzi tak odlišnými hudobnými svetmi ako Lloyd. Jeho free-jazzové balady vždy prekvapili svojim vnútorným napätím.

CHARLES LLOYD QUARTET  Medzi vrcholné momenty koncertu patrili aj klavírne sóla Geralda Claytona. Dokázal sa efektne pohybovať v časopriestore skladieb a skutočne komponovať na pódiu. Lloyd počas jeho sól sedel pri klavíri a často ich ocenil úškrnmi a pokrikmi na jeho adresu. V ďalších skladbách saxofonista vystriedal svoj tenor za priečnu flautu, kontrabasista vzal sláčik a klavirista si zahral aj na strunách. Z občasných nakomponovaných momentov, ktoré vykvitli zo spleti voľne improvizovanej hudby, až dvíhalo zo stoličiek.  REUBEN + ERIC

Charles Lloyd Quartet na koncerte dokázal svoju unikátnosť a ostáva nám veriť, že sa ešte zopár ďalších skvelých koncertov a albumov dočkáme.

viac fotiek  Tibor Feledi