jazzman# 48740813

CD ROMANE ET STOCHELO ROSENBERG - TRIBULATIONS

Universal Music, 2010 ★★★★½
07.11.2011

Romane - gitara, Stochelo Rosenberg - gitara, Marc-Michel Le Bévillon - kontrabas

hostia: Christophe Cravéro - klavír, viola, Stéphane Guillaume - soprán saxofón, Daniel Colin-bandoneón, akordeón, Didier Lockwood - husle, Stéphane Sanseverino - el. gitara, scat, Hervé Legeay - el. gitara, Yayo Reinhardt -gitara, Fanto Reinhardt-gitara, Serge Forté - klavír, Eve-Marie Bodet & Caroline Bugala - husle, Frédéric Eymard - viola, Clément Petit - violončelo a Gérard Carroccci - perkusie.

Francúzsky gitarista Romane (Patrick Leguidecoq) i Belgičan Stochelo Rosenberg patria k európskej špičke manouche (cigánskeho) jazzu. Títo dvaja štýloví nasledovníci legendárneho gypsy gitaristu Djanga Reinhardta nahrali už tretí spoločný album s názvom Tribulations. Zvuk nahrávok, ktoré sa vďaka Djangovi Reinhardtovi, Stephane Grappelimu a ich najslávnejšej zostave Quintette of the Hot Club of France stali synonymon európskeho jazzu 30-tych a 40-tych rokov, dodnes inšpirujú hudobníkov svojou melodikou i virtuozitou.

Brilantná a oslnivá technika je charakteristická pre hráčov gitarového gypsy jazzu. Jednoduché harmónie a strhujúci swingový rytmus idú ruka v ruke melodickým témam a virtuóznym sólam. Romane, podobne ako Stochelo Rosenberg, však vo svojich projektoch obohacujú výrazový slovník aj o multižánrové prvky, ktoré čerpajú najmä v juhoamerickej hudbe.

Album Tribulations je krásnym príkladom takejto sofistikovanej hudobnej produkcie.

Aj množstvo hostí, ktorí sa podieľali na tomto albume sú zárukou hudobnej i zvukovej pestrosti. Na albume sa nachádza 12 skladieb, v autorskej spolupráci Romane/Rosenberg, na štyroch z nich sa podieľal aj kontrabasista Le Bévilon. Skutočná multižánrová pestrosť a spontánna radosť i emócie priamo sršia z týchto nahrávok. Rytmy swingu, salsy, bossa novy, tanga, walzu i krásne zvukové nuansy gitár, akordeónu, huslí, soprán saxofónu, klavíra, či sláčikového kvarteta, vytvárajú farebný kolorit francúzskych barov. Romane i Stochelo Rosenberg sa rovnako podriaďujú celku a ich gitarové sóla krásne zapadajú do pestrých aranžmánov každej skladby. Zaujímavým oživením akustického zvuku albumu je rockové gitarové sólo Stéphane Sanseverina v poslednej skladbe.

Nenáročné harmónie a množstvo krásnych melódii a virtuóznych sól, taký je album Tribulations, Veľmi príjemné a oddychové skladby vhodné aj na počúvanie pri nejakej inej činnosti.

Kúpiť    Miroslav Zahradník