“Chcem dosiahnuť skvelé hudobné miesta tým, že sa nesnažím hrať v každom momente ...“
Fínsky rodák Kalle Kalima jednoznačne patrí medzi špičku gitaristov zo severských krajín a medzi elitu domácich jazzmanov. Už niekoľko rokov je mladý hudobník silným elementom na európskej, ale aj celosvetovej scéne. Prešiel si dlhou cestou hľadaním svojho unikátneho soundu a jeho výsledok reprezentuje jedinečný jazyk v spojitosti so špeciálnou gitarou a aparátom robeným presne na mieru. V súvislosti s jedinečným výrazom patrí momentálne k najinšpiratívnejším vzorom spomedzi novej mladej jazzovej generácie. V rozhovore, na festivale Saalfelden Jazz Festioval 2016 v Rakúsku, sa s nami podelil o svoj náhľad na hľadanie vlastného “ja“ a originálneho soundu v hudbe a aj o svojich experimentoch s hudobnou technikou.
* Váš koncert znel úžasne, išlo z neho veľa pozitívnej energie. Aký ste mali vy pocit z hrania ?
KALLE KALIMA: "Ja tu hrávam veľmi rád. Toto je už tretíkrát, čo
som tu v Saalfeldene. Každý rok je tu množstvo skvelých skupín, dobrá atmosféra a preto sa cítim privilegovane byť tu znova. Kvôli rýchlim zmenám kapiel je tu však veľmi krátky soundcheck a vždy mám pocit, akoby som bol hodený do vody, ale na druhú stranu väčšinou hneď rýchlo plávam."
* Zvuk je pre vás veľmi dôležitý ako som si všimol. Máte veľmi špecifický sound, ktorý ma hrejiví charakter a hutný, plný zvuk. Akú používate techniku ? Postrehol som, že nepoužívate len jeden zosilňovač.
KK: "Je to veľmi špeciálne zapojenie a súvisí to hlavne s mojou jedinečnou, na mieru robenou gitarou, ktorú pre mňa vyrobil berlínsky nástrojár Frank Diamond. Gitara má špeciálne výstupy a každý z nich ide do iného zosilňovača. Jeden ide do štandardného gitarového zosilňovača Fender a druhý ide cez oktáver do basového
komba a tretí výstup ide z akustického snímača do ďalšieho komba, takže používam až 3 aparáty naraz, aby som docielil výsledný zvuk."
* Ešte predtým ako ste hrali na gitare ste sa venovali klavíru. Prečo ste sa rozhodli prejsť na iný nástroj ?
KK: "Neviem, proste ma začal viac fascinovať zvuk gitary ako klavíru a mali to na svedomí aj kapely ako Pink Floyd, Beatles, či Jimi Hendrix. Pomyslel som si, že gitara mi bude sedieť asi viac, avšak bol to pre mňa ťažký nástroj a dlho mi trvalo, kým som dokázal zahrať niečo počúvateľné (smiech)."
* Koľko ste sa venovali klavíru ?
KK: "Asi šesť rokov. Nebol som rozhodne nejaký virtuóz. Hral som prevažne len vážnu hudbu a ani som nebol vôbec motivovaný."
* Ťažiskom vášho hrania je tvorba tónu a celkový sound,
ktorému venujete veľkú pozornosť, čo dokazuje už len samotný fakt, že používate naraz 3 rôzne zosilňovače. Bolo ťažké pre vás nájsť si vlastný originálny sound ?
KK: "Bolo to dlhé hľadanie. Samozrejme aj moja zostava je pre mňa dôležitá, ale predovšetkým váš sound je vždy v prstoch. Vlastne je to kombinácia oboch. Za tie roky som si už vytvoril taký svoj setup pedálov, ktoré stále používam."
* Ako dlho pravidelne cvičíte a na čo kladiete najväčší dôraz ? Je vidno, že viac sa sústredíte na melodiku, výsledný zvuk a na to ako tóny hráte a nie koľko ich zahráte.
KK: "Som rád, že to spomínate, pretože to je môj najväčší cieľ. Dosiahnuť skvelé hudobné miesta aj tým, že sa nesnažím hrať v každom momente. Je to hlavne o skúšaní nových veci a experimentovaní. Ja mám to šťastie, že mám, kde hrať a ľudia ma pozývajú. Samozrejme,, že na cvičenie nie je nikdy dosť času a snažím sa cvičiť najviac ako sa dá. Neustále si pritom kladiem otázky, čo je to najdôležitejšie, aby som to cvičil a v podstate neustále to hľadám."
* Váš jedinečný štýl a sound ste si vytvorili vedome, alebo sa rozvíjali v podvedomí časom?
KK: "Myslím si, že to bol z časti vedomý aj nevedomý proces. Vedomý vo vyberaní a triedení toho, čo sa mi páči a čo nie. Je to však pomalý a zdĺhavý proces a obzvlášť u mňa, pretože ja som sa vždy rozvíjal pomaly. V podstate ešte aj dnes stále na tom pracujem a utrieďujem si veci vo svojom hraní."
* Ktorí muzikanti si myslíte, že najviac ovplyvnili váš rozvoj ?

KK: "Miles Davis, John McLaughlin, John Coltrane, čo sa jazzu týka. Dosť ma však ovplyvnili aj Led Zeppelin, Pink Floyd a podobné skupiny."
* Počúvate aj súčasnú vážnu hudbu ?
KK: "Samozrejme. Najviac skladateľov ako György Ligeti, Mark Feldman, ale aj veľa world music a iné. Ja som, čo sa týka hudby, otvorený takmer všetkému."
* Dnešný projekt, ktorý ste prezentovali to len potvrdil, pretože sa tam dalo rozpoznať toľko rôznorodých hudobných žánrov. Bolo tam takmer všetko.
KK: "Áno, A Novel of Anomaly je veľmi jedinečný projekt a skvelá kapela, s ktorou pripravujeme album na rok 2018. Ešte je to dlhá cesta, ale plánujeme pomedzi tým dve veľké turné. Verím však, že množstvo z toho, čo hráme nahrávajú rádio stanice a bude sa to dať vypočuť aj skôr."
* Ako sa vám hrá v tomto projekte ? Na počutie to znie, že je medzi vami skvelá energia a prepojenie.
KK: "Som veľmi šťastný, že môžem byť súčasťou tohto projektu. Sú to špičkoví talentovaní hráči a každý z nich pochádza z úplne iného pozadia, čo pridáva samotnému projektu na farbách a rôznorodosti. Z projektu samozrejme ide veľmi veľa radosti, ale jeho silnou stránkou je aj to, že sa nebojíme ísť do možno pre niekoho menej serióznych vecí. Skúšame vždy niečo nové a rôzne to kombinujeme. Sme proste ako deti, ktoré sa hrajú (smiech)."
* Je naozaj zaujímavé akým spôsobom sa hráte s farbami, časom a výrazom.
KK: "Ja sa veľmi zaujímam o tradíciu elektrickej gitary ako blues, country
a vždy je tam v popredí výraz viac než čokoľvek iné. Možno niektorí starší a tradičnejší jazzoví hráči sa priveľmi zaujímali o jednotlivé frázy a naučené linky, harmóniu, čo nie je zlé. Ale ja sa zameriavam presne na to, čo ste spomínali. Je to možno klišé, ale Miles Davis je stále pre mňa jedným z najlepších muzikantov, práve preto, že bol jedinečný. Pritom to nebol vôbec najlepší trúbkar, robil veľa chýb, ale skúšal nové veci."
* V spojitosti s vašim zvukom ste skúšali už množstvo experimentov. Na prvom sólovom albume ste používali 5 aparátov.
KK: "Áno, to bol taký môj experiment. Na sólovom projekte som veľa samploval
a keď to išlo všetko do jedného aparátu bolo to priveľmi zahltené. Tak som začal experimentovať s rôznym počtom aparátov, do ktorých som púšťal odlišné sample. Nakoniec som sa aj veľmi hral s tým, ktoré sample pustiť, do ktorého komba a ako ich správne umiestniť v priestore. Výsledkom boli zaujímavé zvuky, rovnomerne rozložené v priestore, niečo ako dolby efekt."
* Využívate niekedy aj softwarovú moduláciu ?
KK: "Áno. Občas s ňou pracujem, ale nikdy nie na živo, iba v štúdiu.
Preferujem skôr fyzické krabičky, aj keď veľakrát nad tým premýšľam. Tieto technológie idú stále dopredu a ja musím vláčiť toľko efektov a všetkého možného. Začínam starnúť a nechcem už toľko veci so sebou ťahať, tak možno zleniviem a začnem to viac používať (smiech)."
* Gitaristi majú tendenciu vytvoriť si špeciálny vzťah k svojej technike.
KK: "Hlavne hráči na elektrickú gitaru (smiech). To, na čom som hral dnes, patrí k môjmu najobľúbenejšiemu setupu. Taktiež som veľmi zaťažený na Fender kombá a staré lampové zosilňovače."
* Snažíte sa ešte stále objavovať nové zvuky a techniky ?
KK: "Samozrejme. Niekedy ma k tomu dotlačia rôznorodé zoskupenia a okolnosti. Pre jeden klasický orchester som používal techniku rozozvučania strún klincom, ktorú som neskôr preniesol aj do svojho jazzového ansámblu. Vlastne som túto techniku použil aj dnes."
* Všimol som si to a chcel som sa na to aj spýtať. Z diaľky to vyzeralo ako malinký slák a výsledný efekt sa aj podobal tomu, akoby ste prechádzali po strunách slákom.
KK: "Áno, zvukovo je to podobné. V podstate ide o veľmi dlhý klinec,
ktorý sa trie o struny a tie sú trošku poladené. To je taký môj najnovší trik teraz, čo používam (smiech)."
* Aké je vaše improvizačné myslenie ? Sústredíte sa viac na naučené frázy alebo hráte podľa ucha ?
KK: "Mám rôzne prístupy. Vopred naučeným frázam sa snažím vyhýbať najviac ako to ide. Študujem harmóniu a melódiu a snažím sa zameriavať najviac na to, aby som bol schopný ostať pri jednej myšlienke a dostal z nej čo najviac."
* Čo by ste odporučili mladým a začínajúcim hráčom ? Čo by určite nemali zanedbať ?
KK: "To je dobrá otázka. Asi by som povedal len to, aby boli otvorení všetkému a počúvali rozličné veci aj keď sa im môže zdať na prvé vypočutie, že je to hlúposť. A hlavne, aby hrávali s ostatnými."
* Ktorá spolupráca vás najviac obohatila počas kariéry ?
KK: "Je ťažké vybrať len jednu, ale môj vlastný band Klima Kalima bol skvelou cestou pre mňa, kde som sa mohol rozvíjať. Ja som mal šťastie na toľko dobrých skupín, v ktorých som mohol posúvať svoju hru ďalej."
* Aké sú vaše plány do blízkej budúcnosti ?

KK: "Pripravujeme album so týmto zoskupením A Novel of Anomaly. Taktiež aktuálne skladám jedno dielo pre orchester a pre menšie obsadenie sláčikového tria s gitarou."
* Ďakujem za rozhovor.