jazzman# 48746889

CD WE ALL LOVE ELLA – CELEBRATING THE FIRST LADY OF SONG

Verve Music / Universal Music, 2007
14.09.2007

CD WE ALL LOVE ELLA – CELEBRATING THE FIRST LADY OF SONGKráľovna jazzového vokálu Ella Fitzgerald by prednedávnom oslávila svoje deväťdesiate narodeniny. Táto fantastická a nenapodobiteľná speváčka, držiteľka trinástich ocenení Grammy Awards, nás však navždy opustila už v roku 1996 vo veku sedemdesiatdeväť rokov. Spoločnosť Verve sa spolu s legendárnym producentom Phil Ramonem rozhodla vytvoriť projekt, prostredníctvom ktorého hviezdy súčasného jazzového vokálu tlmočia odkaz tejto jazzovej dámy. O tom, ako milujú svoj vzor, nám na tejto pôvodnej nahrávke spievajú jednak mladšie (vychádzajúce) vokálne hviezdy - Michael Bublé, Queen Latifah, Ledisi, Nikki Yanofski, ako aj legendy - Natalie Cole, Etta James, Chaka Khan, Gladys Knight, Diana Krall, či Dianne Reeves.

Album príznačne otvára prvý výraznejší úspech Fitzgerald s názvom A Tisket A Tasket, ktorý v roku 1938 nahrala s orchestrom Chicka Webba. Pre Nataliu Cole to bola prvá pieseň, ktorú sa naučila spievať a preto nečudo, že si pre tento projekt zvolila práve túto skladbu. Okrem nádherne zamatového vibráta v záveroch vokálnych fráz zaujmú skvelé scatované pasáže, podobne ako v nasledujúcej pohodovke Lullaby Of Birdland v podaní vokalistky Chaka Khan. Po americkej rapovej a r´n´b hviezde Queen Latifah v Rodgersovej The Lady Is A Tramp nastáva zvoľnenie tempa - do ovzdušia preniká erotické dusno. Napríklad v nádherne krehkom lyrickom duete Dream A Little Dream Of Me, v ktorom je zmyselne zastretý hlas klavírnej a speváckej divy Diany Krall majstrovsky doprevádzaný len klavíristom Hankom Jonesom. Diana Krall dokonale využíva schopnosť udržiavať napätie v smútočne pomalých tempách. V nasledujúcich skladbách kraľuje sacharínovo sladká sláčiková orchestrácia s hollywoodskou atmosférou, ktorá pozvoľne prechádza do nerušiacej kulisy pre chvíle pohody. Tak je tomu v duete Natalie Cole - Chaka Khan You'll Have To Swing It, Oh Lady Be Good! v podaní Dianne Reeves alebo Someone To Watch Over Me v interpretácii skvelej Gladys Knight. Po uspávankách to rozpáli bluesová dáma Etta James v ellingtonovke Do Nothin' Till You Hear From Me. Výraznejšie nasadenie by som čakal od ospevovaného Michaela Bubleho, ktorému v piesni Too Close For Comfort síce niet čo vytknúť, ale k presvedčeniu ešte chýba minimálne povestný slepačí krok.

A to najlepšie nakoniec - scatová vokalíza na tému Ellingtonovej Cotton Tail od stále lepšej Dee Dee Bridgewater, ktorá na tomto albume zastúpila Ellu najpresvedčivejšie a najdôveryhodnejšie. Prekvapením ostáva bonus Airmail Special, v podaní u nás neznámej štrnásťročnej (!) kanadskej vokalistky Nikki Yanofsky. Pri zachovaní parametrov jej vokálu (krkolomné scatovanie s neskutočnou ľahkosťou) sa možno o niekoľko desaťročí dočkáme sloganu We All Love Nikki.

Najlepším krokom producenta bolo zaradenie archívnej snímky samotnej Elly v duete so Steviem Wonderom. Koncertný záznam z roku 1977 z New Orleans začína Wonderovým zbožným obdivom a vyznaním úcty k vokálnej legende: “We All Love Ella!” a “You Are The Sunshine Of My Life!”, čo je zároveň titul slávnej Wonderovej skladby. Pri počúvaní plasticky tvárnych vokálnych nuáns oboch protagonistov sa poslucháčovi tisnú do očí slzy a v tej chvíli nemôže nesúhlasiť so samotným Wonderom: “We All Love Ella!”. Najlepšou poctou k nedožitej deväťdesiatke Elly Fitzgerald preto neostáva tento kompilačný počin, ale jej staré, jazzovou históriou preverené nahrávky. Pokiaľ ich dnešní poslucháči oprášia, tak aj tento album nadobudne skutočný, nielen zamýšľaný komerčný význam.




Kúpiť   

Diskusia

« Máj 2024
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel