„Inštrumentalistky si postupne získavajú viac obdivu a pocty, no niektorí ľudia na túto zmenu ešte stále nie sú zvyknutí.“
Prvá žena, ktorá sa stala členkou svetoznámeho, Grammy oceneného big bandu WDR Big Band Köln, famózna saxofonistka, flautistka a skladateľka – Karolina Strassmayer. Rakúska rodáčka patrí v súčasnosti k najvyhľadávanejším inštrumentalistkám na domácej a európskej scéne a už niekoľko rokov sa objavuje v magazíne Downbeat ako jedna z najlepších saxofonistiek svojej generácie. Jej hudba kladie dôraz na emocionálnu hĺbku a melodickosť, pričom vychádza z dvoch najdôležitejších postáv ako John Coltrane a Cannonball Adderley. Karolina vďaka muzikantskej rodine s hudbou vyrastala, no až nahrávka Cannonball Adderleya od kamarátky ju priviedla do sveta jazzu a neskôr na množstvo pódií v New Yorku. V súčasnosti vydala nový album a aktívne koncertuje so svojim dlhoročným projektom – Klaro!. V rozhovore na jazzovim veľtrhu Jazzahead 2017 sa s nami podelila o úskalia
svojej hudobnej cesty a osobného rozvoja v úlohe inštrumentalistky a skladateľky. Rozhovor obohatil svojimi vstupmi aj jej partner, bubeník Drori Mondlak, ktorý je už dlhé roky aj členom zoskupenia Klaro!
* Boli ste už niekedy na Jazzahead alebo je to prvýkrát ?
KAROLINA STRASSMAYER: "Vystupovala som tu s WDR Big Bandom, ale teraz som tu prvýkrát so svojou skupinou."
* S WDR Big Bandom ste nahrala úspešný Grammy album a bola ste vôbec prvá žena, ktorá sa pridala do zoskupenia.
KS: "Áno, do orchestra som prišla v roku 2004 a po dobu desiatich rokov som bola jediná žena v celom big bande, ale v súčasnosti už sme dve."
* Nepociťujete nový prírastok ako konkurenciu ?
KS: "Nie, vôbec. Ľudia väčšinou predpokladajú, že keď dáte dve ženy vedľa seba, hneď budú medzi sebou súťažiť (smiech). Našťastie hudba nie je súťaž a je to veľmi dobra hudobníčka, s ktorou si rozumiem. Obidve sme šťastné, že môžeme byť členkami tak vynikajúceho telesa."
* Aké ste mala vtedy pocity, keď ste prišli do orchestra a boli ste jedinou ženou ?
KS: "Pravdou je, že to pre mňa nebolo nič nové. Odkedy som išla na vysokú školu študovať saxofón, tak som bola väčšinou obklopená len mužmi. Vždy v kapele som bola jediná žena alebo jedna z dvoch. WDR Big Band dal priestor aj ženám a to vnímam ako veľmi pozitívnu vec a je to len prirodzený rozvoj všade vo svete."
* V minulosti bolo oveľa menej inštrumentalistiek a ženy sa objavovali primárne v pozícií speváčky. Myslíte si, že dnes je to lepšie ?
KS: "Určite. Stále viac a viac stretávam skvelé inštrumentalistky. Taktiež si získali viac obdivu a pocty ako predtým. Na druhú stranu, niektorí ľudia na túto zmenu ešte stále nie sú zvyknutí. Ešte máme nejakú prácu pred sebou, ale je určite to lepšie."
* Stretli ste sa niekedy s diskrimináciou v hudbe kvôli pohlaviu ?
KS: "S diskrimináciou úplne nie, ale na začiatku mojej kariéry mi vadilo, že ľudia sa zameriavali hlavne na to ako vyzerám a nie na to, ako hrám. Napríklad v recenziách na moje CD dosť veľký priestor venovali titulnej fotke, namiesto hudby. Postupom času sa to však zmenilo a komunita ma začala vnímať najmä pre moje hráčske schopnosti."
* Na vašom koncerte v Poľsku na Lotos Jazz Festival 2017 som počul váš príbeh ako ste sa dostali k jazzu cez kamarátkine CD – Kind of Blue. Čo konkrétne vás na tom albume natoľko zaujalo, že vám to zmenilo absolútne celú kariéru ?
KS: "Predovšetkým to bol sound Cannonball Adderleya, ktorý ma inšpiroval a pritiahol do sveta jazzu. Tá hudba sa ma dotkla spôsobom ako žiadna iná - nedá sa to opísať a stále to dnešného dňa mám z toho albumu rovnaké pocity."
* Predtým ste nejako vážnejšie uvažovala nad hudbou alebo to bol práve tento moment, čo všetko zmenil ?
KS: "Hlavne tento moment. Je pravda, že pochádzam z hudobnej rodiny a ako malá som hrala na flautu a klavíri, ale nikdy nie s úmyslom hudobnej kariéry. Predtým som ani nikdy nepociťovala také spojenie s hudbou, až dokým som nepočula jazz."
* Po vypočutí albumu ste sa rozhodli rovno pre hudobnú kariéru alebo len vás to inšpirovalo k hre na saxofóne ?
KS: "Zo začiatku som len veľmi chcela hrať na saxofóne, ale už po pár mesiacoch som dostala pocit, že to je to, čo chcem robiť. Všetko sa to udialo pomerne rýchlo. Našťastie rodičia ma v tom dosť podporili a mala som veľmi dobrých učiteľov."
* Drori je súčasťou projektu Klaro! už niekoľko dekád. Pôsobil si v skupine už od začiatku ?
DRORI MONDLAK: "Takmer od začiatku. Karolina mala skupinu predtým než sme sa stretli v New Yorku, ale prvý Klaro! album sme nahrali už spolu. Potom sme pokračovali v nejakých projektoch oddelene, ale ja som mal jej štýl veľmi rád a neustále som si ju pozýval aj do svojich projektov a ona zasa mňa do jej. Potom sme sa rozhodli založiť si jednu spoločnú skupinu."
* Začalo to najprv hudbou alebo vzťahom ?
DM: "Zo začiatku to vôbec nebolo o hudbe. Dokonca sme sa dohodli, že nebudeme spolu hrávať."
KS: "Áno. Ja som nechcela hneď miešať vzťah a naše životy s prácou dokopy (smiech), tak sme sa dohodli, že spolu hrať nebudeme. Neskôr to však prišlo veľmi prirodzene a som rada aj z našej hudobnej spolupráce. Naše spoločné cesty, vystúpenia a spoločné kompozície a aranžmány mi robia radosť. Je skvelé zdieľať rovnakú túžbu pre hudbu a dokázať to spoločne preniesť na pódium. Taktiež mi táto situácia veľmi pomohla sa interpretačne a kompozične rozvíjať, pretože, keď som vedela, že mám za sebou niekoho, komu bezhranične dôverujem a vždy ma
hudobne i ľudsky podrží, nebála som sa skúšať nové veci."
* Pomimo kapely Klaro! sa vo vašej sólo kariére neobjavil iný projekt.
KS: "Nie, pretože vždy som sa najviac sústredila len na Klaro! To je moja platforma, kde sa môžem realizovať, tvoriť, skúšať."
DM: "Samozrejme hrávame s inými hudobníkmi ako hostia, keď nás zavolajú, ale v sólo kariére sa zameriavame hlavne na tento projekt."
* Rozmýšľali ste niekedy nad iným spoločným projektom alebo že skúsite opäť každý vlastný projekt ?
KS: "Ja skupinu Klaro! ani nevnímam ako projekt. Niektorí ľudia to vo svojej tvorbe tak robia. Majú viacero projektov – latino, jazz, soul a podobne. Klaro! však nie je projekt zameraný na niečo. Organicky sa mení a je to len prirodzený odraz našej spoločnej hudobnej tvorby a nášho vývoju s Drorim."
DM: "Pre niektorých muzikantov sú projekty záležitosť biznisu. Najprv spravia flamenco, potom jazz funk, hip-hop, čínsku hudbu a podobne. Neustále musia prebudovávať základy toho, čo robia, pretože sa to už ďalej nepredáva. Naša skupina Klaro! to sme skutočne my a naša hudba."
KS: "Ja to sama cítim ako muzikantskú povinnosť, aby som sa vo svojej hudobnej výpovedi snažila byť, čo najviac autentická a sama sebou. Takže vôbec nerozmýšľame na zmene toho čo robíme, ale práve naopak - ako sa viac
v tom zlepšiť."
* Pri vašich koncertoch som si všimol, že v improvizáciách sa zameriavate hlavne na melodickosť a jednoduchosť.
KS: "Ja ako skladateľka aj ako improvizátorka mám rada krásne melódie. Vždy sa snažím písať veľmi jednoduché koncepty s jasne uchopiteľnou melódiou. Nevyhýbam sa komplexnosti, ale chcem aby bola spontánna a väčšinou ju pri procese písania obchádzam a potom sa tam dostáva prirodzene pri improvizácií v komunikácií medzi hudobníkmi. Okrem melódií sa vždy snažil posúvať hranice, čo so saxofónom dokážem zahrať. Hľadám nové nuansy, zvuky a nechať nástroj rozprávať. Pri improvizácií samozrejme mám na vedomí aj harmóniu, štruktúru, rytmus, ale
melódiu mám v srdci."
DM: "Melodickosť a lyrizmus sú veľmi dôležité a nie je to niečo zastaralé. Veľa hudby, ktorú nám dnes podsúvajú, je vytvorená len hlavou a nie je v tom cit, srdce, a preto to ani nemôže chytiť za srdce poslucháča. Ľudia si povedia, to je úžasné, pretože je to veľmi komplikované a podobne, ale tá hudba v nich nič nezanechá a časom pominie. To, čo vo vás ostane, je krásny tón a melódia a to človek počuje aj ako prvé. Ja ako bubeník sa snažím vždy myslieť melodicky a harmonicky, aby som svojim hraním zdôrazňoval melódiu a nie ju potláčal. Tento prístup sa veľmi snažíme pretaviť do našej tvorby. V samotnom jadre našej tvorby je melódia.
Väčšinou skladby vznikajú tak, že Karolina hrá na klavíry a spieva. Ja väčšinou zo začiatku len ticho sedím, počúvam a nechám melódiu určovať, čo mám hrať. Potom dostanem veľmi konkrétny obraz o tom, kde aký bubon chcem použiť a to všetko prenášame na pódium."
* Môžete nám niečo povedať o aktuálnom albume - Of Mystery And Beauty, procese vzniku a inšpirácií pre album ?
KS: "Tak ako už Drori spomínal väčšinou to začína mojím spevom a hrou na klavíri. Snažím sa nájsť nejaký zvuk, interval, ktorý by ma niečím oslovil a potom ten nápad trochu rozvíjam. Nikdy pri tvorbe nemám ten pocit prázdnej strany, ktorú musím nasilu zaplniť, pretože nevychádza z hlavy, ale z toho ako cítim hudbu. Potom hľadám nejaké harmonické postupy a väčšinou v tomto momente už mám obraz celkovej atmosféry skladby. Dôležitou súčasťou pre moju tvorbu je Droriho názor, pretože on ma skvelý zmysel pre formy a vie moje nápady posunúť iným smerom."
DM: "Vždy, keď nevie ako ďalej a opýta sa ma čo si o tom myslím, tak jej poviem vieš čo, tu by bolo dobré miesto na sólo pre bicie (smiech). Posledný
album sa nahrával v štúdiu Bayerischer Rundfunk, kde nám zaplatili dva dni nahrávania, ale album vznikol do ôsmich hodín. Dokonca niektoré skladby sme zahrali hneď na prvýkrát. Bola to veľmi organická a prijemná nahrávacia session."
KS: "My máme väčšinou veľmi minimalistický prístup a snažíme sa zachytiť hlavne atmosféru momentu, preto sa málokedy skladby opravujú."
DM: "V štúdiu je samozrejme zachytiť atmosféru náročné, pretože prostredie je veľmi sterilné, hráči sú často oddelení v boxoch a všetko počujete cez slúchadlá. Vždy mám strach, že ako do toho vložíme reálny cit, ale práve posledný album - Of Mystery And Beauty ma milo prekvapil. Nakoniec, keď som si ho vypočul, som ani nečakal, že to bude znieť, tak dobre. To je tiež jeden z dôležitých aspektov pre úspech albumu - musíte mu vy sami veriť, že je to to najlepšie, čo ste zo seba mohli vydať. Nie je to jednoduchý proces sa neustále snažiť prekonávať a byť so sebou spokojný, ale je pre nás dôležité, aby sme nad týmto procesom mali absolútnu kontrolu - od kompozície cez produkciu, výslednú obálku albumu, až po distribúciu, a preto máme vlastné malé vydavateľstvo. V konečnom dôsledku ak niečo nevyjde, môžeme viniť len seba."
KS: "Nie, ja budem viniť teba!! (smiech)
* Aké máte plány v blízkej budúcnosti ?
KS: "Aktuálne sa koncentrujem na komponovanie nových skladieb
pre nové CD, ktoré budeme nahrávať koncom roka 2017 a vyjde nasledujúci rok."