Don Byron: klarinet, tenorsaxofón, spev, D.K. Dyson: spev, Frank Wilkins: klavír, hammond, Brad Jones: basgitara, Pheeroan Aklaff: bicie nástroje.
Don Byron, americký skladateľ a multiinštrumentalista (hrá na saxofóne, klarinete a basklarinete), sa narodil 8. Novembra 1958 v New Yorku (Bronx). Obaja jeho rodičia boli aktívni hudobníci (otec hrával v rôznych zoskupeniach na basgitare a matka na klavíri). V mladosti strávil dlhé hodiny počúvaním nahrávok s menami ako Miles David, Machito alebo Dizzy Gillespie a jeho vkus bol formovaný aj návštevami klasických koncertov alebo baletu. Študoval klarinet na “New England Conservatory” v Bostone, pričom už počas štúdia
sa zapájal do rôznych hudobných projektov. Je štýlovo všestranný hráč, zasahuje do mnohých oblastí. Okrem jazzu hrá aj napríklad klezmer, rhythm & blues alebo rap. Bol opakovane zvolený za najlepšieho jazzového klarinetistu roka (DownBeat). V roku 2004 bol nominovaný na Grammy v kategórii najlepšie inštrumentálne sólo. Pôsobí taktiež ako talentovaný pedagóg, vyučuje teóriu, skladbu, hru na saxofón a improvizáciu.
New Gospel Quintet je najnovší Byronov počin, ktorý existuje od jari 2009. Inšpirácia vzišla počúvaním “otca gospelovej hudby” Thomasa A. Dorseyho, pričom cieľom je kombinácia vlastných kompozícii s tradičnými gospelovými skladbami.
Podľa jeho vlastných slov ide o projekt, ktorý je “vyjadrením presvedčenia a výsledok rastu viery”. Počas svojho turné po Európe sa v utorok 16. marca zastavil aj vo Viedni.
Na začiatku čakalo hodinové oneskorenie, z dôvodu neplánováneho vstupu organizácie CARE. Podupkávajúci hudobníci vedľa pódia boli jasným znakom miernej netrpezlivosti, ale keď sa už dostali na pódium, užili si to naplno. Rozbehlo sa inštrumentálne, v pomalšom tempe a hneď v prvej skladbe zazneli sóla saxofónu, hammondu, basgitary a klarinetu. Byron potvrdil, že ovláda oba dychové nástroje bezkonkurenčne. Neskôr, príchodom speváčky sa začal ten pravý hudobný zážitok. Temperamentná
D. K. Dyson sa stala spojovacím médiom medzi kapelou a publikom. Skladby nadobudli dlhú minutáž a všetci pochopili, že nepôjde o tradičné predstavenie (kde sa väčšinou odohrá dopredu určený playlist), ale o zaujímavé vystúpenie plné emócii.
Koncert sa niesol v znamení improvizácie a tvorenia na pódiu. Tak ako to už v gospele býva, dlhé minúty sa improvizovalo na jednu tému, ktorá sa prelínala celou skladbou. Hráči pracovali s jednoduchým materiálom, ale ich takmer nevyčerpateľná invencia urobila z jednoduchých záležitostí prvotriedne, doslova ukážkové diela. Gradácie v skladbách boli vystavané profesionálne ale nie bezducho. Z každého člena
vyžaroval pokoj, radosť a úžasná energia. Stredobodom bolo duo saxofón (respektíve klarinet) so spevom, ktoré medzi sebou mnohokrát viedlo hudobné dialógy. Tvorilo sa real-time, napríklad aj podľa reakcií publika. Takéto momenty boli pre mňa vyvrcholením koncertu.
Gospel je žáner, v ktorom vládnu najmä city v spojení s energiou valiacou sa z pódia. New Gospel Quintet je projektom, kde sa uplatňuje syntéza gospelu s jazzom. Zazneli skladby postavené na jednoduchších harmóniách poprepletané sofistikovanými sólami. Vynikajúcim ťahom bolo oslovenie speváčky D.K. Dyson, ktorá dodala tú správnu energiu. Byron potvrdil, že jeho všestrannosť je obdivuhodná.