jazzman# 51683146

CD RIGMOR GUSTAFSSON - CALLING YOU

ACT Music, 2010
19.04.2010

CD RIGMOR GUSTAFSSON - CALLING YOU Rigmor Gustafsson - spev, Bernie Mallinger - husle, Johannes Dickbauer - husle, Cynthia Liao - viola a Asja Valcic - violončelo.

V dnešnej dobe je v hudbe poriadne tvrdý oriešok prísť s niečim novým, originálnym. Vývoj od Bacha po napríklad Schönberga nasledoval takým tempom, že sa v klasickej hudbe alebo aj v jazze prejavujú viac prvky syntézy a eklektizmus ako novátorské myšlienky. Mnohokrát sa stretneme z cover verziami, t. j. novými verziami už nahratej skladby, pričom práve cover verzia niekedy zožne ten najväčší úspech. Môže to byť aj spôsobené faktom, že nápad už máme a ťažisko spočinie na aranžmánoch alebo technickom prevedení. Zaujímavosťou je, že veľakrát to znie naozaj odlišne. Album od Rigmor Gustafsson pozostáva presne z ôsmich cover verzií skladieb, zo štyroch vlastných kompozícii a jednej ľudovej švédskej piesne. Toto všetko v aranžmánoch sláčikového kvarteta a s hudobným prejavom švédskej jazzovej divy.

Hneď v prvej skladbe, "Still Crazy After All These Years" (Paul Simon) človek pochopí jedinečnosť spojenia populárneho spevu a sláčikového kvarteta. Z nahrávky doslova sála príjemná atmosféra a pieseň má ťah. Hlas Rigmor Gustafsson zapadol veľmi dobre. Okrem spevu dostane priestor aj sláčikové kvarteto, v krátkych úsekoch, ako keby intermezzách. Melancholicky ladená skladba mi prišla ako vhodné oťukanie sa na úvod.

Druhá skladba je opäť cover verzia, konkrétne "Makin' Whoopee" (Walter Donaldson, Gus Kahn) ale tentoraz rýchlejšieho charakteru. Sláčiky opustili melancholickú náladu a dokázali, že aj v klasickom komornom zložení sa dá živšia skladba potiahnuť dopredu a spraviť to zaujímavo. Ostinátne pasáže dodali tú správnu "groovy" ingredienciu a bicie nástroje alebo basgitara mi vôbec nechýbali. Všetko bolo logicky vystavané, v strede skladby obohatené o improvizácie a komunikáciu medzi spevom a sláčikovou sekciou. Členovia z Radio.String.Quartet sa postarali o aranžérsku lahôdku.

Tretie v poradí zaznie dielo s názvom "Goodbye For Now", z tvorivej dielne od Rigmor. Aranžmány sa postavili na sústavnom pizzicate všetkých nástrojov a obohacujúcim prvkom sa stalo veľmi vydarené sólo na husliach, ktoré bolo vybrnkané plektrom. Mimochodom. Ide o trochu záhadné umiestnenie skladby, ktorá sa mi charakterom aj textom hodí viac na koniec albumu. Tento fakt ale mierne osvetlí záver recenzie.

Na albume sa ešte nachádzajú cover verzie ako "I Just Don't Know What To Do With Myself" (B. Bacharach, H. David), "If It's Magic" (Stevie Wonder), "Please Don't Stop" (Richard Bona, John Stephens), "Close To You" (Burt Bacharach, Hal David), "The Dry Cleaner From Des Moines" (Charles Mingus, Joni Mitchell) a "Calling You" (Bob Telson). Ďalej vlastné kompozície, "Fancy Nancy" (Asja Valcic), "Wherever We Go" (Johannes Dickbauer) a "Nothing's Better Then Love" (Rigmor Gustafsson). Celkovo ide o vyvážené usporiadanie skladieb, kde sa striedajú pomalšie veci so živšími a poslucháč sa nenudí. Je ale možné, že človek počas 54 minút (13 trackov) skĺzne do stereotypu, lebo stále počujeme štyri sláčikové nástroje a spev. Silnou stránkou zostávajú premyslené a zaujímavé aranžmány, ktoré ma naozaj zaujali. Množstvo farebných odtieňov nástrojov ktoré dokážu znieť melodicky, kompaktne, avantgardne alebo imitovať rôzne prvky či nástroje. Na druhej strane to môže niekomu pripadať komplikovane, až prekomponovane. Prakticky sa ale nedá povedať, že by tomuto albumu dochádzal dych. Aj keď je to tak na hrane.

Rigmor stavila na rokmi overené melódie (ktoré to zachránili tak z polovice) a prizvala si erudovaných hudobníkov na aranžovanie. Tento ťah bol vydarený a myslím si, že v diskografii jej vznikol cenný album. Gustafsson žije na voľnej nohe a dlhšie sa u nej neohrialo žiadne zoskupenie. Môžeme len očakávať, kam sa ďalej vyberie, lebo podobný osud má aj Radio.String.Quartet.Vienna, ktoré tiež už pracovalo na rôznych projektoch (spolupráca s Ulfom Wakeniusom, Klausom Paierom, alebo cover verzie Mahavishnu Orchestra). Ak sa poslucháčovi náhodou po prvých trackoch vyčerpá chuť, nemal by si nechať ujsť poslednú skladbu "Ak Värmland Du Sköna". Ide o švédsku ľudovú pieseň, kde sa spieva o švédskom kraji, o tom, že je to najkrajšia časť sveta a o túžbe sa tam vrátiť a zomrieť. Krásna bodka na záver.


Ďalšie informácie na http://www.skjazz.sk/recenzie.php?zobraz=4897.
Kúpiť    Marián Kubačka

Diskusia

« Január 2025
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel