jazzman# 48728163

MARC RIBOT Y LOS CUBANOS POSTIZOS !!!

7.7.2012, Arkadenhof Rathaus, Viedeň, A
16.07.2012

 MARC RIBOT

Ako každé správne veľkomesto, aj Viedeń sa stará o priaznivcov jazzu a v lete im ponúka sériu koncertov jazzových osobností pod názvom JazzFest Wien. Príjemne starosvetské prostredie starej radnice, Arkadenhof, privítalo na svojom pódiu koncertný projekt významného amerického gitaristu, skladateľa a zvukového experimentátora Marc Ribota.

 

Narodený v roku1954 v Newarku, štát New Jersey, má zaujímavú hudobnú minulosť. Okrem toho, že hrá na trúbke a heligóne,  ANTHONY GRAD COLEMAN  jeho profesorom klasickej gitary bol excentrický haitský virtuóz, gitarista a skladateľ Frantz Casseus, ktorý vo svojej tvorbe spájal klasickú gitaru s prvkami haitského folklóru. Vzťah k experimentovaniu s rôznymi hudobnými žánrami a hudobnými kulturami mu zostal dodnes. Marc Ribot v osemdesiatych rokoch začínal ako štúdiový hudobník, svoj nekonvenčný prístup k zvuku elektrickej gitary prejavil na projektoch Tom Waitsa, John Zorna, David Sylviana, rockového Robert Planta, ale aj soulmana Solomona Burkeho či jazzového  BRADLEY CHRISTOPHER JONES  klavíristu Mc Coy Tynera. Neodmysliteľne spätý je s Lounge Lizards John Lurieho, pod vlasným menom nahral 19 albumov, ktoré idú cez jazz, free jazz, experimentálnu hudbu, alternatívny rock, od vlastných kapiel The Young Philadelphians, The Rootless Cosmopolitans k freejazzovému  Marc Ribot Triu alebo k terajšiemu projektu s kubánskymi hudobníkmi - Los Cubanos Postizos.

 

Hudba, ktorú skupina interpretovala, vychádzala z kubánskeho štýlu zvaného son. Ten sa emancipoval na Kube v tridsiatych rokoch minulého  EDWIN JESUS RODRIGUEZ  storočia. Spája v sebe prvky španielskeho spevu a španielskej gitary s afrokubánskymi rytmami a stal sa jedným z najvplyvnejších štýlov latinsko americkej hudby (jeho derivátom je napr. salsa). Jeho významným predstaviteľom bol slepý virtuóz na cres, kubánsku gitaru s tromi sadami dvojstrún, ladenými do C dur, Arsenio Rodriguez a jeho skladby v úprave Marc Ribota, ktorý cres nahradil Fenderom Jazzmasterom, mimoriadnou gitarou, ako stvorenou pre čistý zvuk na pomedzí starého Santanu, anglických  HORACIO EL NEGRO HERNANDEZ  The Shadows, amerických The Ventures a filmovou hudbou Angela Badalamentiho, roztancovali publikum.

 

Energická, pritom pohodová, v baladách až sentimentálna muzika, ktorej stačili piati sem tam aj spievajúci hudobníci (organ, gitara, kontrabas, bicie a perkusie), vytvárala zvláštny most medzi nekonvenčnou avantgardou new yorkského downtownu a vitálnym mačizmom kubánskeho sonu. Montuno sa valilo za montunom, gitarové sóla striedali organové, v najlepšom sveltle sa ukázala rytmika, rockovo znejúci bubeník  MARC RIBOT Y LOS CUBANOS POSTIZOS  Horacio „El Negro“ Hernandez sa predbiehal s perkusionistom Edwin Jesus Rodriguezom, synkopické rytmy rozhýbali nohy tancachtivého poslucháčstva a dobrá nálada zvíťazila na celej čiare. Ideálny koncert pre teplý neskorý letný večer!


viac fotiek  Andrej Kellenberger

Diskusia

« Máj 2024
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel