jazzman# 26204179

CD MICHAL MOTÝĽ TENTET - SUNFLOWERS

Hudobný fond, 2013 ★★★★☆
07.01.2014

CD MICHAL MOTÝĽ TENTET - SUNFLOWERS

Koncom 90-tych rokov veľmi výrazne zarezonoval na slovenskej jazzovej scéne ojedinelý a mimoriadne úspešný projekt európskeho formátu. Na nahrávke svojho tentetu vtedy predstavil gitarista, skladateľ a aranžér Matúš Jakabčic komorný súbor, v ktorom zrealizoval svoje dovtedajšie skúsenosti ako aj podnety zo štúdia na Berklee College of Music. Kompozičný a najmä výrazný aranžérsky talent, podporený spoluprácou s jeho bostonskými pedagógmi či kolegami Gregom Hopkinsom - trúbka, Shawn Loescherom – saxofón, Markusom Ecklom – bas trombón, ale aj najvýraznejšími hráčmi česko-slovenskej jazzovej scény, predznamenal líniu jeho ďalšieho úspešného pôsobenia v progresívnom a modernom Matúš Jakabčic CZ/SK Big Bande. Platforme poskytujúcej mimoriadne cenné skúsenosti mladšej generácii hudobníkov, ktorí spolupracujú priamo s Matúšom Jakabčicom alebo pôsobia v iných hudobných telesách.

 

Bas trombónista, skladateľ a aranžér Michal Motýľ (člen Slovenskej filharmónie, Gustáv Brom Big Bandu, Matúš Jakabčic CZ/SK Big bandu, Nikistein Jazz Sextetu, ...) patrí k najuznávanejším hráčom svojho nástroja nielen na domácej scéne. Jeho debutový album s názvom Michal Motýľ Tentet – Sunflowers (Hudobný fond), možno považovať za priame nasledovanie cesty, ktorú tu koncepčne vyšliapal Matúš Jakabčic.

 

Zloženie Motýľovho tentetu je zvukovo zaujímavé; 4 trombóny - Michal Motýľ, Branislav Belorid, Juraj Mitošinka a Jozef Voroš (prví traja menovaní sú kolegovia zo Slovenskej folharmónie), trúbka a krídlovka - Ondrej Juraši (člen Gustáv Brom Big Band), ďalej Motýľovi blízki spolupracovníci Erik Rothenstein - barytón saxofón, bas klarinet, flauta a Nikolaj Nikitin - klarinet, soprán a tenor saxofón. Nikitin je zároveň výkonným producentom CD Sunflowers. Rytmickú sekciu tvoria Matúš Jakabčic - gitara, gitarový syntezátor, Jozef Fečo - kontrabas a Marián Ševčík – bicie. Svoj kompozičný a aranžérsky talent predstavil Michal Motýľ v siedmych skladbách, dve napísal a zaranžoval Matúš Jakabčic, po jednej Erik Rothenstein a Nikolaj Nikitin.

 

Všetky skladby zvukovo spája dychová sekcia 4 trombónov, dopĺňaná farebnými kombináciami s ďalšími nástrojmi, v piatich skladbách zaznieva celý tentet. Album Sunflowers otvára energická a sofistikovaná bluesová dvanástka s nápaditými aranžovanými medzihrami ´Bones Key Michala Motýľa, ktorá má svoje pokračovanie v skladbe Stress - ´bones key part II s bebopovo nafrázovanou témou a návratom myšlienky z prvej časti. Veľmi sviežo pôsobí aj Rothensteinova skladba Auch du lieber Schmetterling (alles is hin) podložená chytľavým modálnym groovom. Svoje bigbandové aranžérske majstrovstvo predviedol Matúš Jakabčic v Košice song, i v skladbe For M.M. - groove s bohato členenými rytmickými štruktúrami. Polyfonické vedeníe hlasov s dokonalým súznením všetkých nástrojov i priestorom pre celý rozsah Motýľovho sólového bas trombónu patrí k aranžérskym highlightom celého albumu.

 

Pomalšie skladby dotvárajú príjemnú atmosféru albumu - Slnko na verande, melancholická Colours of Autumn s krásnym momentom nástupu gitarového sóla, po ktorom sa pridá dychová sekcia, či decentná bossa nova Porto s témou v kontrabase, ktorú rozsvieti nádherný zamatový zvuk Jurašiho krídlovky. Na druhej strane, skladba Jazzvec s jobimovsky krásnou flautovou témou by si zaslúžila homogénnejšie a prehľadnejšie spracovanie. V Nikitinovej kompozícii As I said sa objavuje decentný zvuk gitarového syntezátora, ktorým Matúš Jakabčic posúva výrazové možnosti svojej gitary, čomu sa nemusel brániť ani v niektorých ďalších skladbách (veď ako nadčasovo znie progresívny zvuk gitary Kurta Rosenwinkela na jeho albume Our Secret World /2010/, ktorý nahral s portugalským big bandom OJM...). Album graduje sviežou a slnečnou kompozíciou v rytme salsy - Puesta del sol.

 

Debut Michala Motýľa je výnikajúcou ukážkou talentu a svedomitej tímovej práce. Jeho aranžérsky rukopis je rozpoznateľný vo všetkých jeho skladbách a bravúrna sólová hra na bas trombóne si zasluhuje obdiv. O zvukových možnostiach aranžmánov menších ansámblov podporených sólovými vstupmi jednotlivých hráčov svedčia nádherné nahrávky jazzovej histórie (cool jazzové albumy Milesa Davisa a jeho aranžéra Gil Evansa, Lee Konitz Nonet, Gerry Mulligan Tentet, Joe Lovano Nonet, ...). Skladby na Sunflowers sú spracovaním pevne zakotvené v jazzovej tradícii, ktorú nijak nepresahujú, ale pestrý kompozičný a aranžérsky farebný zvukový záber ako aj výborné sólové výkony určite prinesú poslucháčom veľa radosti.


Miroslav Zahradník

Diskusia

« November 2018
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel