Azda si ani nemožno predstaviť vhodnejšiu príležitosť na uvedenie svojho nového CD, aká sa naskytla skladateľke, flautistke a klaviristke Sise Michalidesovej s jej najnovším projektom Expresie. Jej kapele pripadla česť otvoriť sobotňajší koncert velikána jazzového vokálu Kurta Ellinga v koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, ktorý bol prvým tohtoročným bonbónikom z cyklu City Sounds. A tejto zodpovednej úlohy sa zhostila Sisa a spol. naozaj vynikajúco.
Mimoriadne talentovaná hudobníčka s rovnako mimoriadne
širokým záberom svojich aktivít v piatich kompozíciách predviedla, kam dospel hudobný vývoj jej aktuálneho tvorivého obdobia. Zúročuje v ňom svoje skúsenosti zo scénickej či filmovej hudby, ale i silný vzťah k modernému jazz-fusion. (Chick Corea Electric Band, Pat Metheny Group, …). V zaplnenej rozhlasovej sále začalo hneď od prvých tónov veľkolepé hudobné predstavenie v zložení: Sisa Michalidesová - flauta, klávesy, vokály, Peter Preložník - klávesy, Pavol Bereza - gitara, Juraj Griglák -
basgitara, Marián Ševčík - bicie, Samuel Hošek a Hanka Gregušová – spev.
Úvodná, Methenyovským metrom nameraná kompozícia Passion, zaujala krásnym, moderným (na domácej scéne nevídaným) soundom, plným melodických myšlienok s vlastnou evolúciou. Do pútavo vystavanej formovej štruktúry skvele zapadlo gitarové sólo Pavla Berezu i Preložníkov klávesový zvuk Rolandu GR300, na ktorom Metheny už roky stavia svoj "elektrický" rukopis. Dynamická rytmika a gradujúce
basgitarové sólo pripravili opäť nástup melodicky výraznej flautovej téme. V nasledujúcej piesni Poštár, ktorej text napísal Peter Konečný, sa predstavila naša popredná jazzová speváčka Hanka Gregušová. K jej presvedčivému podaniu a perfektnej intonácii naozaj nie jednoduchej, ale o to zaujímavejšej melódie, sa s vokálnymi efektami pridal Samuel Hošek. Tomu patrila aj Hrá nespavým, v ktorej úvode nad klávesovými plochami zaznievali jeho vocoderové vokálne efekty. Samotná
melodika a poetika textu tu pripomínala tvorbu Dana Bártu, ktorého piesne sú však jemnejšie, výrazovo menej dramatické.
Skladba Tuk Tuk s rytmicky aj melodicky bohato štrukturovanou témou vo fusion štýle Chicka Coreu priniesla gradáciu spoločných improvizovaných plôch, zastrešených flautovou melódiou a vokálom Sisy Michalidesovej. Pokiaľ inštrumentálne kompozície Passion a Tuk Tuk môžeme jasne zaradiť pod vplyv jej vzorov, skladba Fight, ktorá odznela v strede koncertu (s excelentným gitarovým
sólom a výborným groovom) už odhaľuje originalitu Michalidesovej autorského rukopisu. A ten si určite zasluhuje na našej jazzovej scéne patričnú pozornosť.
Takmer 40 minútové vystúpenie vynikajúcich slovenských hudobníkov uviedlo do života obdivuhodný projekt s čerstvo vydaným CD pod hlavičkou Hudobného fondu. Koncert plný energie a výbornej hudby, ktorá len občas podľahla prílišnému návalu zvuku. Ale aj také predsa môžu byť Expresie ...