jazzman# 48662653

CD 3 plus 1

Music Fund Bratislava, 2006
07.06.2007

CD 3 plus 1O mapovanie slovenského jazzu sa v ranných porevolučných rokoch najviac zaslúžila nezisková verejnoprávna inštitúcia Hudobný fond. Od polovice 90. rokov vydávala v spolupráci so Slovenskou jazzovou spoločnosťou so železnou pravidelnosťou – jedenkrát ročne, nahrávky domácich interpretov.

Počiatočné kompilácie Slovak Jazz Mainstream – Karol Ondreička, Ján Hajnal, Dušan Húščava (1994), Young Slovak Jazz – AMC Trio, Chorá vrana, Mr. Band (1995) a Slovak Jazz´97 – Peter Lipa, Gabo Jonáš, Matúš Jakabčic, Adriena Bartošová, Andrej Šeban, Juraj Tatár (1997) mapovali v širšom kontexte a vo vymedzenom generačnom meradle fungujúce, ale aj príležitostné formácie. Neskôr prišli na rad profilové, v mnohých prípadoch debutové albumy jednotlivých osobností (Matúš Jakabčic, Ján Hajnal, Juraj Griglák, Dušan Húščava, Ľuboš Šrámek) alebo projektov (Hot House Juraja Bartoša, Fuse Jazz, Bukake trio Buntaj – Tatár - Gašpar).

Aktuálnym prírastkom edičného radu Slovak Jazz Edition je profilový album domácej flautistky Sisi Michalidesovej a jej zoskupenia 3 plus 1.

Skupina funguje od improvizovaného vystúpenia na pezinskom festivale Hodokvas v lete 2003. Návštevníci jazzových klubov a festivalu Bratislavské jazzové dni si spomenú na vystúpenia formácie ešte pod názvom Sisa's Food s príležitostne hosťujúcim hercom, spisovateľom a režisérom Lacom Keratom z dnes už neexistujúceho divadla Stoka. Aktuálna zostava 3 plus 1 ponúka poslucháčovi zvukovo farebný hudobný svet na pomedzí pohodového smooth jazzu a fusion stojaceho na pulzujúcich groovoch.

Ľahkú presvetlenosť prináša úvodná Zvučka basgitaristu Viktora Hidvéghyho, ktorá zároveň uvedie základné parametre celej nahrávky – neustále premenlivá zvuková farebnosť, gradácia, prestriedavanie pravidelných a nepravidelných rytmických štruktúr. Tieto rytmické transformácie prekvapia na ploche spočiatku pohodovo nekonfliktného motívu skladby Klaun s éterickým vokálnym scatom a expresívnymi flautovými frulatami autorky. Ďalšou spievanou skladbou, tentokrát s českým textom, je baladická Kvapka. Miernu stereotypnosť projektu oživujú predovšetkým hosťujúci muzikanti – gitarista Matúš Jakabčic v Ja a ty alebo huslista Stano Palúch v sviežej karnevalovej La samba bamba klavíristu Petra Preložníka. Pri pohrávaní sa s rytmickými paternami afrokubánskej a latinskoamerickej hudby v skladbe Feritto s dravo energickou gitarou Františka Grigláka sa poslucháčovi vynárajú projekty Al di Meolu. Pred záverečnou pohodovou Sisas’ Latin sa na ploche kompozície Ticho sa skrylo dostane aj na dávku umeleckej exhibície vynikajúceho basgitaristu Juraja Grigláka.

Príjemný štúdiový debut s výbornou voľbou hosťujúcich osobností. Dôležitejšou však ostáva otázka, čím nás Sisa Michalidesová so svojím zoskupením 3 plus 1 prekvapí na klubových a festivalových pódiách.
Kúpiť