jazzman# 48752799

CD MEDESKI SCOFIELD MARTIN & WOOD – OUT LOUDER

Indirecto Records / Universal Music, 2007
22.06.2007

CD MEDESKI SCOFIELD MARTIN & WOOD – OUT LOUDERAmerické trio Medeski, Martin & Wood patrí k najoriginálnejšej a najpulzujúcejšej ponuke súčasnej americkej jazzovej scény. Viac ako pätnásťročné hudobné partnerstvo jeho členov prerástlo do nespútanej divokej smršte a ich dravé pódiové vyčíňanie sme mohli vychutnať na pražskom koncerte v rámci minulého ročníka festivalu United Islands of Prague. Unikátnosť tohoto vystúpenia podčiarkovala aj skutočnosť, že na európskych pódiách stretávame túto kapelu len výnimočne. Organista/klavírista John Medeski, bubeník Billy Martin a kontrabasista/basgitarista Chris Wood nám teraz spolu so svojím „starým známym“ - gitarovým guru Johnom Scofieldom predkladajú svoj aktuálny spoločný album Out Louder (Indirecto Records 2007).

Projekt Out Louder nie je v žiadnom prípade mladším bratom predchádzajúcej spolupráce týchto umelcov, ktorý nachádzame na albume A Go Go (Verve 1998). Ten bol takmer pred desiatimi rokmi Scofieldovým radovým albumom s groovujúcim zoskupením v úlohe doprovodnej kapely. Prvé „husle“ však patrili jednoznačne Scofieldovi, ktorý vytvorením tandemu s MMW potvrdil, že novátorské zvukové a rytmické experimenty mu boli stále bližšie než tradícia. Systém plnohodnotnej spolupráce medzi Scofieldom a MMW prešiel počas poslednej dekády obmenou a až súčasná formácia pod menom Medeski Scofield Martin & Wood je plnohodnotným jednoliatým organizmom, ktorého pulzácia dostane poslucháča pri prvom posluchu.

Skutočne nemožno ostať chladným pri funkujúcom intre Little Walter Rides Again vychádzajúceho zo Scofieldovho riffu prepožičaného od legendárneho chicagského bluesového harmonikára Little Waltera. Novátorský basgitarista Wood sa pri svojej hre vonkoncom neobmedzuje len na rovné udržiavanie rytmickej štruktúry. Experimentálne freejazzové úlety Miles Behind sú poctou Scofieldovmu niekdajšiemu kapelníkovi Milesovi Davisovi, od ktorého sa naučil absorbovať novátorské vplyvy. Princípom albumu Out Louder je spontánna improvizácia na spoločné témy, ktorá sa prejavuje nesmierne uvoľneným plynutím a akoby mimovoľnou kryštalizáciou výslednej ustálenej formy. Badať to pri Down The Tube na ploche ktorej sa rodil tento koncept. Album ponúka dvojicu prebratých tém – Scofieldova citlivá gitara v beatlesáckej balade Julia zvýrazňuje nostalgickú nádheru jej krehkej melódie a zvukovosť chrámového organu Medeskeho ponúka priestor na meditáciu. Veľkolepým finále je rebelský reggae popevok spolupracovníka Boba Marleyho Petra Tosha s názvom Legalize It, ktorého groovujúca adaptácia ukážkovo kombinuje rytmické možnosti zoskupenia s nesmierne pestrou zvukovou paletou Johnových gitarových efektov a krabičiek.

Nutné dodať, že album vychádza na vlastnom labeli Indirecto Records, ktorí členovia MMW založili po odchode od renomovanej spoločnosti Blue Note. A pokiaľ Vám hodina študiového zápolenia nestačila, poteší bonusové koncertné CD nahraté v newyorskom Bowery Ballroom v novembri minulého roka. Jedinečnú možnosť porovnania pódiovej transformácie ponúkajú skladby z nového albumu Cachaça, The Tube a What Now, ale aj nádherný gospel Amazing Grace a zdržanlivá téma A Go Go, ktorá je jedinou reminiscenciou projektu z roku 1998.

Na výsledok tejto spolupráce sa skutočne oplatilo počkať!

Kúpiť