jazzman# 48657771

LUKÁŠ ORAVEC QUARTET FEAT. VINCENT HERRING !!!

30.3.2015, Ateliér Babylon, BA
08.04.2015

LUKÁŠ ORAVEC

V rámci cyklu jazzových koncertov City Sounds sa v bratislavskom Ateliéri Babylon predstavil vynikajúci jazzový trubkár Lukáš Oravec .Predstaviteľ najmladšej slovenskej jazzovej generácie sa ako kométa objavil v roku 2012, so svojou kapelou absolvoval rozsiahle turné po jazzových kluboch a festivaloch Európy, u našich západných susedov získal najvyššiu cenu v súťaži Young Faces of Czech Jazz, v roku 2013 debutoval s výborným albumom Introducing Lukáš Oravec, ktorý pre zmenu  VINCENT HERRING  na Slovensku získal cenu Esprit za Najlepší jazzový album. Samozrejme, čas nestojí a aj Lukáš Oravec sa na svojej jazzovej dráhe posunul o kus ďalej.

Na pódium Ateliéru Babylon si priviedol nových spoluhráčov z tej najvyššej európskej jazzovej ligy. Maďarského klavíristu Kálmana Oláha, českého kontrabasistu Tomáša Baroša, slovenského bubeníka Petra Solárika a ako špeciálneho hosťa amerického hard bopového a post bopového alt  PETER SOLÁRIK  saxofonistu a flautistu Vincenta Herringa. V súčasnosti paťdesiattriročný rodák z Kalifornie sa cez úspešné angažmán v United States Military Academy Band dostal na new yorskú jazzovú scénu, kde získaval cenné skúsenosti ako člen súborov Nata Adderleyho, Arta Blakeyho, Horace Silvera, Jacka DeJohnette, Larry Coryella, Cedara Waltona, Freddieho Hubbarda, Dizzy Gillespieho, Roya Hargrovea, Phila Woodsa a Carly Bleyovej. Má za sebou 15 albumov ako leader a vyše 200 ako spoluhráč a momentálne je jeho materskou kapelou Cannonball Legacy Band,  KÁLMÁN OLÁH  skupina inšpirovaná nesmrteľným altsaxofonistom Julianom „Cannonballom“ Adderleym.

Štyri skladby stačili Lukášovi Oravcovi a jeho spoluhráčom na vyše hodinové hudobné predstavenie. Prvá skladba pána kapelníka, sebavedomá, energická hard bopová téma v rýchlom tempe ukázala virtuozitu a nasadenie spoluhráčov, akú na slovenských jazzových scénach nevidno často. Druhá skladba, tiež z jeho autorskej dielne, ako ju výstižne nazval „polobalada „  TOMÁŠ BAROŠ  v strednom tempe, bola ako stvorená pre krásny tón jeho nástroja či alt saxofónu Vincenta Herringa. Ako tretia zaznela kompozícia kontrabasistu Tomáša Baroša Red in Brown, pomalá balada s kvalitnými sólami, kde vynikla melodická invencia všetkých hudobníkov. Ostatnou skladbou večera bola Polymodal Blues Kálmana Oláha, kde vo svižnom bopovom rytme sa tradične v sólach vystriedali všetci spoluhráči.

Čo k tomu dodať? Lukáš Oravec pokračuje na ceste prešľapanej velikánmi  LUKÁŠ ORAVEC QUINTET  jazzovej trúbky ako Freddie Hubbard, Woody Shaw alebo Tom, Harrell. K spoluprácam s menami ako Rick Margitza, Miroslav Vitouš, Peter Erskine či Benito Gonzales pribudlo meno Vincenta Herringa a Oravec nadobúda ďaľšie nezaplatiteľné jazzové skúsenosti. Hudba, ktorú hrá, nie je žiadna ľahká váha a je veľmi ťažké prísť v rámci štýlu s niečím novým. Je náročná tak pre hudobníkov ako aj pre poslucháčov. Chvála Bohu, takýto poslucháči boli aj v Babylone a potlesky po sólach  KÁLMÁN+VINCENT  či na záver skladieb jasne ohodnotili výkon hudobníkov. Teším sa na budúce stretnutie s hudbou Lukáša Oravca a som veľmi zvedavý na jeho ďalší hudobný vývoj.