jazzman# 48653664

UNIKÁTNE EXPRESÍVNY IIRO RANTALA !!!

14.4.2016, klub Porgy & Bess, Viedeň, A
15.04.2016

IIRO RANTALA  John Lennon, tak ako ste ho ešte nepočuli! Aj tak by sa dalo charakterizovať vystúpenie fínskeho klaviristu Iira Rantalu vo viedenskom klube Porgy & Bess. Jeden z najlepších fínskych jazzových klaviristov a fínskych jazzových hudobníkov vôbec sa rozhodol svojim najnovším albumom My Working Class Hero (2015) vzdať poctu hudbe Johna Lennona. Sólový album ponúka dvanásť Lennonových kompozícii v netradičných klavírnych aranžmánoch od Rantalu. Dôvod, prečo sa dal  IIRO RANTALA  na takýto „cover album“ je jednoduchý - má rad hudbu Johna Lennona, plnú výstižných odkazov a ľudia ju veľmi dobre poznajú: „Neviem prečo mám tak rád JohnaLennona. Možno práve preto, že som pochádzal z robotníckej vrstvy. Lennona som počul skôr ako čokoľvek jazzové. Jeho kompozície sú tak jednoduché, ale zároveň silné, pretože sú úprimné.“

Úprimný ako Lennonové výpovede bol aj koncert a úprimné sú aj samotné  IIRO RANTALA  aranžmány Rantalu, ktoré majú veľmi osobný charakter. „V jeho pesničkách je veľa trefných odkazov a empatie, ktorú aj dnes veľmi potrebujeme“. S týmito slovami otváral vystúpenie. Už hneď od samého začiatku hudba plná emócii zaplavila publikum. Energia, dôvtip, láska, smútok, lyrickosť - to všetko v tom bolo obsiahnuté. Rantalov perfektný zmysel pre kontrast a prekvapenie nedovolil poslucháčovi, aby sa nudil. V jeho aranžmánoch sa neustále niečo dialo, bola  IIRO RANTALA  to doslova hra neočakávaných kontrastov v rytmike, dynamike i melodike. Rovnako bohaté boli aj výrazové prostriedky, ktoré zahŕňali populárnu hudbu, jazz, blues a vážnu hudbu. Prvá skladba mala bluesový charakter. Zaujala najmä svojou improvizáciou, kde rozvíjal repetitívne riffy ponad veľmi jednoduchý dvojtaktový basový motív, ktorý pozostával len z diatonicky kráčajúceho basu nadol. V skladbe Help sa nápadito  IIRO RANTALA  striedala modálna reharmonizácia s rozšírenou tonalitou plnou chromatizmov. Vo vyjadrovaní bolo cítiť veľký vplyv európskych klavírnych virtuózov ako Liszt a Chopin.

Asi najznámejšia Lennonova skladba Imagine bola pre mňa svojim spracovaním vrchol večera. Na začiatku sa objavila téma v base a jednoduchý sprievod v pravej ruke v pomalom tempe. Po zopakovaní základného motívu skladba prudko zrýchlila. Na záver prišla neuveriteľne nápaditá časť, kde jedna ruka hrala dokomponovaný motív a v druhej sa objavila základná téma. Spolu vytvárali zaujímavú  IIRO RANTALA  bitonalitu, až začal dokomponovaný disonantný motív gradovať a celú tému doslova pohltil, akoby sa naivná imaginácia stratila. Na záver však znovu jasne zaznel základný motív Imagine. Malo to veľmi silnú výpovednú hodnotu. Nasledovala Norwegian Wood v zaujímavej kvartovej reharmonizácii. Rantala neustálym zahusťovaním sadzby zvyšoval napätie. Efektným prvkom bolo nazvučenie dupotu  IIRO RANTALA  nôh, pomocou ktorého sa dokázal jednoducho rytmicky sprevádzať, ale niekedy aj vytvárať zložité polyritmické pásma v spojitosti s klavírom. Nechýbali ani hity ako Woman, Happy Xmas, War Is Over a In My Life. Aranžmány boli oproti originálom melancholickejšie a častokrát mali až temný charakter. Rantala našiel ideálnu rovnováhu medzi nostalgickosťou známych melódii a dokomponovaných prvkov. Improvizácie obsahovali dôkladne rozpracované motívy a tematické referencie. Hral sa aj so samotnou formou skladieb, ktorá nie vždy  IIRO RANTALA  bola dodržaná.

Ozvláštnením repertoáru bola skladba venovaná pamiatke zosnulého švédskeho klaviristu Esbjörn Svenssona s názvom Tears For Esbjörn. Tragická smrť hudobníka sa podpísala na tejto melancholickej balade. Nádherná jednoduchá melodika a s jemným harmonickým sprievodom a prvkami minimalizmu vytvárali hĺbavú atmosféru a veľmi osobnú výpoveď. Na záver prišla skladba Working class  IIRO RANTALA  hero, kde využil tlmenie a papier medzi strunami na zvukove obohatenie klavíra. Vložený vibrujúci papier vytváral zaujímavý drapľavý zvuk. Skladba bola rytmicky a motivicky najkomplexnejšia. Rantala vytvoril pomocou klavíru a dupania až niekoľko časových pasiem, ktoré spolu urobili veľmi komplexný polyrytmus. Euforický dav si vyžiadal prídavok, v ktorom si aj všetci zaspievali skladbu All You Need Is Love. Na jej začiatku humorne uviedol anglickú hymnu, aby podporil  KLAŇAČKA  zotrvanie Angličanov v Európskej únii. Neuveriteľný cit v každej note, výraz, kontrast, unikátna expresia, nostalgické melódie Johna Lennona v jedinečnom prevedení v kombinácii s humorným sprievodným slovom Iira Rantalu vytvorili nezabudnuteľnú atmosféru a neopakovateľný zážitok, ktorí bude v poslucháčoch ešte dlho doznievať!