jazzman# 48605167

37.JAZZ SAALFELDEN 2016 - INOVÁCIE !!!

27.8.2016, Saalfelden, A
01.09.2016

LOGO V predchádzajúcom článku sme si predstavili festival Saalfelden a niektoré menej úspešné projekty. Objavili sa však aj skupiny, ktoré dokázali niečím zaujať a priniesli niečo hodnotné a inovatívne. Presne takou kapelou bola Shake Stew, ktorá ako domáci interpret otvárala celý festival na hlavnom pódiu. A táto tradícia je mi veľmi sympatická, keď organizátor dáva každoročne priestor domácemu interpretovi, aby otvoril celý trojdňový maratón, keď na hlavnom pódiu vystúpi celkovo  LUKAS KRANZELBINDER  15 formácií.

Koncert začal veľmi zvláštne - konverzáciou. Pointa konverzácie nemala nejakú priamu nadväznosť na hudbu. Zaujímavosť bola prítomnosť dvoch kontrabasov a ich samotný dialóg. Moment, kedy oba hrali s miernym posunom a vytvárali tak echo efekt, do čoho sa jemne pridali dychy s ostinátom bol až mrazivo očarujúci. Štruktúra skladieb bola veľmi voľná a miestami prinášala kopu nečakaných zvratov a vybočení. Koncert  SHAKE STEW  sprevádzali výstredné efekty a výrazové prostriedky, ale pískajúca krabička sa nestretla s mojím pochopením. Bol to prepracovaný free-jazz, ktorý mal hlavu aj pätu na vysokej úrovni, opradený napätím z nasledujúceho vývoja. To všetko doplnené o invenčné improvizácie, jemnosť, cit, výraz a nádherné melodické frázy vytvorili skvelý zážitok.

Vincent Courtois bol veľmi pútavý projekt v rámci zloženia. Violončelo a dva  VINCENT COURTOIS  saxofóny, tak ako bolo minimalistické obsadenie vyzerala aj výsledná hudba. Violončelo hrané technikou strumming akoby na gitare sa staralo o jednoduchú sprievodnú linku, zatiaľ čo saxofóny si menili štafetu vedúceho hlasu. Počas tém sa často nápadito striedalo trojhlasé spracovanie s kontrapunktom všetkých nástrojov. Valčík v podaní takéhoto obsadenia znel naozaj netradične. Napriek menšiemu obsadeniu boli harmónie veľmi pestré a farebné. Miestami bola tvorba inšpirovaná súčasnou vážnou hudbou, predovšetkým išlo o avantgardné smery.

KROKOFANT  Nórske trio Krokofant to odpálil moderným jazz-rockom s prvkami elektronickej hudby, psychadelic a free-jazzu. Gitarista podával v sólach skutočne dych berúci výkon. Technickosť na vysokej úrovni, blues-rockové a heavy-metalové frázovanie občas prebiehajúce do scofieldovského štýlu riadne rozvírilo atmosféru. Saxofón pridával pestrosť a najmä jazzový feeling. Improvizácie boli hrané na krátke vampy, pričom v popredí bola jednoduchosť sprievodu, na ktorej boli postavené skutočne divoké improvizačné behy. Koncert bol ukážkou moderného a progresívneho jazz-rocku.

Projekt Human Feel na mňa pôsobil veľmi bipolárne. Na jednej strane mi prišiel veľmi silený, nesúrodý a svojím kompozíciami nezaujímavý, ale na druhej mal miesta,  HUMAN FEEL  ktoré doslova zažiarili a celé to zachraňovali. V skupine sa objavil aj známy gitarista Kurt Rosenwinkel, ktorí dvíhal úroveň celému projektu a zaslúžil sa o najkrajšie momenty, najmä keď hral 4 minútové sólo plné pestrých harmónií v spojení s organovým efektom.