jazzman# 48597876

37.JAZZ SAALFELDEN 2016 - TO NAJLEPŠIE !!!

28.8.2016, Saalfelden, A
02.09.2016

LOGO Posledná časť o tohtoročnom festivale Jazz Saalfelden 2016 bude venovaná tým najlepším z najlepších. Nasledujúce skupiny nielenže priniesli niečo inovatívne, ale ich muzikalita ďaleko prevyšovala ostatných. Objavili sa tu také výkony, ktoré sa dajú považovať za smerodajné pre budúcnosť jazzu.

Erlend Apneseth Trio z Nórska prinieslo veľmi zaujímavý koncept založený  ERLEND APNESETH TRIO  na slobode, farebnosti a ambientných plochách. Dominovala melodickosť, jednoduchosť a repetitívnosť. Elektronické efekty dotvárali celkovú atmosféru, ktorá bola mierne ladená do štýlu etno a worldmusic. Kreatívne vystúpenie sa hralo so sonoristikou a  EMILE PARISIEN  hudobným vnímaním poslucháčov. Pod výsledný zvuk a dojem sa podpísali aj netradičné nástroje ako viac strunové husle, úderné kovové misky a rôzne pripínacie shakre. Upokojujúca a meditatívna hudba, ktorá potvrdila motto - v jednoduchosti je krása.

Francúzsky Emile Parisien Quintet feat. Joachim Kühn & Michel Portal priniesli jedno z najjazzovejších vystúpení, plné prepracovaných kompozícii, až sa  MICHEL PORTAL  približovali ku vážnej komponovanej hudbe. Michel Portal improvizoval s veľkým nadhľadom, citom a ukázal, že napriek veku ma stále čo ponúknuť aj mladým generáciám. Jeho basklarinet sa krásne dopĺňal s farbou sopránového saxofónu. Čo kompozícia, to nový nápad, rytmus, myšlienka. Emile Parisien svojim zvláštnym pódiovým prejavom a prešľapovaním, pretlačil každú notu a bolo to tak precítené a uveriteľné. Ťažko štýlovo radiť tento koncert, ale mal v sebe všetko, dávku free-jazzu, bebopu, vážnej hudby,  MARY HALVORSON  súčasného mainstreamu a prvky etno rytmiky. Jedným slovom bol to veľmi organický, živý a prepracovaný jazz.

Tomeka Reid Quartet z USA bolo vzorovým príkladom moderného free-jazzu. Gitaristka Mary Halvorson zaujala svojim hraním „out“, no napriek tomu jej frázy mali logickú náväznosť a človek má pocit, že každý jeden tón je hraný s najväčšou precíznosťou a nemožno ho odstrániť. Voľne poňaté improvizácie boli veľmi príjemné na počúvanie, nešlo o bláznivé experimenty, improvizácie prebiehali na pozadí formy,  TOMEKAS REID QUARTET  čo dávalo dojem organizovanosti a logickosti. Toto je moderný free jazz, ktorý je počúvateľný aj pre širšie publikum. Skvelá ukážka voľného improvizovaného umenia a vzájomnej súhry, ktorá prerástla do kolektívnej kompozície. Týmto smerom by sa mal uberať free-jazz!

ANDREAS SCHAERER+LUCIANO BIONDINI  Absolútne vrcholovým vystúpením festivalu a hviezdami bol kvarteto Schaerer/Biondini/Kalima/Niggli. Jazz nie je len improvizácia akýmkoľvek spôsobom, ale jazz je hlavne o súhre a harmónii a presne tomu zodpovedalo toto zoskupenie. Netradičné vystúpenie plné rôznych farieb a komunikácie. Beatbox, jazz, rock, etno ... a mnoho ďalšieho - ani sa to nedá popísať, čo všetko dokázali živo spojiť dokopy. Boli to štyria maliari maľujúci spolu jeden obraz, každý svojou technikou,  KALLE KALIMA+LUCAS NIGGLI  no výsledok bol jednotný.

Na záver celého festivalu vystúpila americká formácia Henry Butler, Steven Bernstein & The Hot 9 „Viper`s Drag“ bol projekt poriadne nabitý pozitívnou energiou. Úžasný slepý klavirista Henry Butler vnášal do hry veľký cit, invenčné frázovanie, zaujímavú rytmiku a občas sa objavili ašpirácie na vážnu hudbu. Slobodná, nezávislá hudba plná empatie  BUTLER, STEVEN & THE HOT  a citu ladená do blues a soul si podmanila publikum.