ESTER WIESNEROVÁ QUARTET V KLARISKÁCH !!!
29.7.2017, Klarisky, BA
02.08.2017
V každom odvetví je vzácnym javom, ak sa nadobudnuté skúsenosti zo zahraničia prinášajú naspäť do domoviny. Jazz na Slovensku to potrebuje ako soľ! Preto je o to cennejšie, že sa speváčka a skladateľka Ester Wiesnerová, ktorá čerstvo vyštudovala bakalára na prestížnej Berklee College of Music, rozhodla spraviť letnú koncertnú šnúru na Slovensku. Ešte pred ňou však stihla odohrať niekoľko koncertov zo svojim slovenským jazzovým mentorom a saxofonistom Erikom Rothensteinom a jeho kvartetom. Ester si na šnúru do vlastného kvarteta priviedla svojich
spolužiakov z Berklee, klaviristu Juliana Moehringa z Nemecka a bubeníka Konstantina Kräutlera z Rakúska. Na kontrabas oslovila toho najpovolanejšieho zo slovenskej jazzovej scény - Juraja Grigláka.
Prvý koncert sa odohral symbolicky v Partizánskom, ktoré je rodným mestom Ester a druhý v Liptovskom Mikuláši na festivale. Posledný koncert s celou kapelou sa uskutočnil v Nitre, a ďalších šesť vystúpení absolvuje speváčka už iba v sprievode klaviristu. V
bratislavských Klariskách sme boli svedkami tretej zastávky z desiatich, v rámci letnej tour 2017. Koncert mladej speváčky bol nesmierne pestrý - prešiel od úvodnej bossa novy, cez šansónové balady, moderný aranžovaný jazz až po klasiku. Program pozostával prevažne z vlastnej tvorby s textami v slovenskom a anglickom jazyku a originálnych aranžmánov slovenských ľudových piesní. Autorské texty piesní sú postavené na výpovediach, ktoré boli často osobné ako v skladbe „Čo je človek“ alebo „Spinning if it Rains“. Odznelo aj niekoľko jazzových štandardov a k pestrosti prispel aj výnimočný aranžmán barokovej skladby
od J.S. Bacha - Allemande, v ktorej polyfonickú melódiu viedla Ester scatovým spôsobom v duu s Jurajom Griglákom na kontrabase. Ďalší magický moment klasickej hudby sa objavil aj v prerobenej verzii ľudovky „Môj milý“ , ktorá začala klavírnou témou zo skladby „Reverie“ od Clauda Debussyho. Scatová improvizácia, nečakané vokálne modulácie ako aj energický prejav boli veľkou ozdobou speváčkinho výkonu. Pri unisonových melódiách s klavírom a kontrabasom, dokázala bravúrnym spôsobom zvládať svoj hlas, s presnosťou hudobného nástroja, a pritom metrum skladieb sa často hýbalo v netradičných 12/8, či 5/4 ako v skladbe „O neobyčajnom dieťati“, či 10/8 v skladbe „Ja la“.
Okrem dua s Jurajom Griglákom si speváčka zaspievala v duu aj s ostatnými členmi kapely. Mladý klavirista Julian Moehring spolupracuje s Ester už dlhšiu dobu, a sú spolu výborne zladení, čo dokázali aj v záverečnom prídavku - jazzovej balade „Softly as in a Morning Sunrise“.
Počas koncertu predviedol niekoľko pozoruhodných sól a citlivo dopĺňal aj speváčkine improvizácie - Konstantin Kräutler bol na bicích počas koncertu nenápadným, no pritom nesmierne platným spoluhráčom, vďaka jemne vyšperkovaným sprievodom, a v dynamickejších momentoch aj so skvelými sólami. V netradičnom duu
so speváčkou zahral dva štandardy „Some Day My Prince Will Come“ a „Lullaby of Birdland“ metličkami na krabici od pizze! Ester Wiesnerová je veľkým potenciálom pre budúcnosť slovenského jazzu. Dokázala, že sa nebojí s hudbou experimentovať a je odhodlaná posúvať hranice nečakanými smermi.
Diskusia
|