jazzman# 32184709

38.SAALFELDEN JF - PREKVAPENIA+INOVÁCIE !!!

24. - 27.8.2017, Saalfelden, A
30.08.2017

 STEVE LEHMAN  V tomto článku sa pozrieme na ďalšie kapely z jazzového festivalu Saalfelden 2017. Nie každé vystúpenie musí hneď ohúriť, no tieto kapely sa postarali o skvelý muzikálny zážitok, pričom priniesli do hudby vlastnú perspektívu na umenie a aj inovatívne prvky, a vďaka tomu sa zaradili medzi najlepšie kapely festivalu.

 

Presne takou kapelou bolo zoskupenie amerického saxofonistu Steve Lehmana. Ten so svojim albumom Sélébéyone minulý rok vzbudil veľkú pozornosť a  STEVE LEHMAN & SÉLÉBÉYONE  vďaka skvelej žánrovej fúzií získal niekoľko pozitívnych ohlasov od kritikov. Nie každý poslucháč si pri tomto projekte príde na svoje, nakoľko kombinuje jazz s hip-hopom, ktorý neulahodí najmä priaznivcom tradičnejšieho jazzu. Organický spôsob akým boli tieto dva žánre prepojené a spracovanie ma však prinútil hodnotiť tento projekt veľmi vysoko a kladne. Okrem fantastických jazzových muzikantov sa na pódiu objavili  STEVE LEHMAN & SÉLÉBÉYONE  dvaja rapery – Hprizm a Gaston Bandimic, ktorí spestrili hudobné dianie hovoreným slovom. Okrem angličtiny zaznel aj veľmi exotický jazyk Wolof, používaný v Senegale, čo bolo len ďalším pridaným umeleckým rozmerom. Okrem hudobného rozmeru skladby niesli odkaz pre ľudstvo s témami rasových problémov, nenávisti a potrebnej harmónie vo svete. Rapery sa efektným spôsobom dokázali adaptovať na rytmicky zložité free-jazzové groovy a nie jednoduché nástupy, pričom často komunikovali s nástrojmi kopírovaním frázovania. Tento projekt  SINIKKA LANGELAND  priniesol originálny prejav a kontrastné odtiene dvoch odlišných hudobných svetov.

 

Nórsky ansámbel pod vedením speváčky a hráčky na etnický nástroj kantele vsadil na úplne odlišný prejav. Kvinteto v zložení: Trygve Seim – saxofón, Arve Henriksen – trúbka, Anders Jormin – kontrabas, Markku Ounaskari – bicie nástroje, perkusie a Sinikka Langeland – kantele a spev sa zameriavalo predovšetkým na hudobné  SINIKKA LANGELAND GROUP  dedičstvo svojej krajiny. Etnicky ladená fúzia tradičných nórskych spevov s jazzovými prvkami pôsobila veľmi originálne a autenticky. Krištáľovočistý hlas Sinikky v spojení s ambientných sprievodom mal doslova až mystický, spirituálny charakter. Neopočúvaný, originálny sound fínskeho národného nástroja – ketele v spojení s lyricko-melodickou poetikou a nórskym spevom chytil za srdce všetkých poslucháčov.  MICHAEL RIESSLER KRYPTOGRAFIE

 

Ďalší veľmi jedinečný a originálny projekt si priniesol so sebou Michael Riessler s názvom – Kryptografie. Ten si zasa dal za úlohu prepojiť literárno-dramatický aspekt s hudbou. Stredobodom celej idei je fiktívna postava - Charles Mingus, ktorá reprezentuje myšlienky starého muža uväzneného v imobilnom tele. Na pódiu sme mohli počuť expresívny prednes slova v podaní herca Hartmut Stankeho v striedaní s  MICHAEL RIESSLER  hudbou. Neuveriteľne nápadité hudobné spracovanie sa pohrávalo s kontrastom medzi náladou hudby a hnevom a pochmúrnymi myšlienkami muža, ktoré boli adresované voči Bohu a svetu. V hudobnom spracovaní sa nápadito spojil jazz, funk, blues a avantgardný experimentálny prístup, reflektujúci beznádej muža. Tento nápaditý projekt posunul koncept koncertu na hudobnom festivale  MICHAEL RIESSLER KRYPTOGRAFIE  do nových rozmerov, pričom skĺbil viac ako jedno umenie.

 


viac fotiek  Peter Dobšinský

Diskusia

« September 2020
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel