jazzman# 48751042

CD DWIGHT TRIBLE – LIVING WATER

Ninja Tunes, 2006 (reedícia US originálu z r. 2004)
05.10.2007

CD DWIGHT TRIBLE – LIVING WATERVystúpenie amerického speváka Dwighta Triblea (*1953) na tohtoročnom jazzovom festivale INNtoene (pozri recenzia http://www.skjazz.sk/zobraz/1183) bolo pre mňa skutočne príjemným prekvapením. Bolo jedným z vrcholov festivalu a tiež impulzom pre napísanie tejto recenzie. Trible je nielen majiteľom tmavohnedej pleti, ale aj krásneho mohutného tmavohnedého barytónu, elasticky oblého a hladkého, ako leštený mahagón. Hudobne sa identifikuje v priestore blízkom spevákom Jonovi Hendricksovi a Eddie Jeffersonovi, ktorí sú majstri v takzvanej vocalese. Neviem, či existuje slovenský ekvivalent tejto slovnej hračky odvodenej z výrazu vocalize, no vocalese v jazze znamená techniku, pri ktorej sa píše text na známe inštrumentálne kompozície alebo improvizácie, ktoré sa následne kreatívne modifikujú podľa tohto textu. Najčastejšie sa takto spracúvajú známe jazzové štandardy. Ak sa zadarí, vzniknú očarujúce novotvary a hity, no a práve v tomto boli majstri Hendricks s Jeffersonom. Piesne Dwighta Triblea majú rovnakú genézu a sú pôsobivé najmä soulovo-spirituálnou emocionalitou. Plynulo prechádzajú cez vypäté emočné oblúky typické pre čiernu hudbu. Dwight sa snaží zo štandardov vydolovať novú pravdu, ktorú ďalej zdôrazňuje kompozičnými modifikáciami originálu do rytmicky a melodicky vyzývavých piesní tak, ako ho k tomu text inšpiruje. Inštrumentácia a aranžmány sú pomerne jednoduché, viac popové ako jazzové, nie však nezaujímavé. Slúžia najmä ako nevtieravý podklad pre hlas, ktorý je v melodických piesňach dominujúcim zvukom. Po dlhšom počúvaní však môže Tribleov krásny mahagónový hlas so zaujímavým vibrátom a špecifickým nábehom (ako keď udriete tón na klávesoch a ten sa rozozvučí plnou silou až po chvíli) trochu zovšednieť a poslucháč si môže uvedomiť, že piesne sú naozaj pomerne jednoduché. No i tak je tento „light night spirtual jazz pre každého“ zaujímavý a príťažlivý. Škoda len, že CD vo svojej druhej časti trochu stráca dych. A bez povšimnutia by nemalo zostať ani upozornenie los angeleského All About Jazz, v ktorom sa píše: „Musíte si uvedomiť, že Dwight Trible je kazateľ, ktorý zmení akýkoľvek materiál na chválospev.“ Možno práve vďaka svojmu kazateľstvu sa Dwigth nestal svetovou hviezdou s najvyšším leskom. Škoda, má na to všetky hlasové predpoklady.

Na nahrávke sa podieľalo veľa hudobníkov.

Dwight Trible - produkcia, aranžmány a spev

Donnell Lambert – kontrabas (skladby 4, 6, 7)

Trevor Ware – kontrabas (skladby 1 až 3, 5, 7, 8)

Daniel Bejarano – bicie nástroje (skladby 1 až 8)

John Rangel – klávesové nástroje (skladby 1, 3, 7, 8)

Bobby West - klávesy a syntezátor (skladby 4 až 6) a navyše sa v jednotlivých skladbách objavia ešte:

1. Wise One; flauta - Joshua Spieglman, perkusie - Dwight Trible.

2. John Coltrane; perkusie - Adam Rudolph, klávesy - Harold Land, Jr.

3. Ishmael; zbory - Waberi, sopránsaxafón - Charles Owens.

4. Footprints; zbory - Dexter Story , Harold Burr, perkusie - Dwight Trible.

5. Celestial Blues; trúbka - Jon Williams.

6. Little Sunflower; kongá - Adrian Jefferson; flauta - Cyril Carr Percussion, vibrafón - John Magnusson.

7. Africa; zbory - Nikia Bilingslea; kongá - Derf Reklaw; bambusová flauta - Joshua Spieglman, perkusie - Munyungo Jackson, syntezátor - Dwight Trible; hlas - Kamau Daaood Voice (africká poézia), spev - Blay Ambolley.

8. Wild Is The Wind; perkusie - Munyungo Jackson

9. Peace