jazzman# 48846370

BRATISLAVSKÝ JAZZ CLUB 21: JAN - MATĚJ RAK !!!

14.február, 19.00hod., 2008, koncertná sieň Klarisky, Bratislava
03.03.2008

JAN-MATĚJ RAKŽivot plný problémov, podlomené zdravie a mnoho útrap. Na druhej strane však radosť zo života a veľký hudobný talent. Aj tak by sa dal charakterizovať život, teraz už slávneho, českého skladateľa Jaroslava Ježka. Považovaný za zakladateľskú osobnosť modernej českej a tanečnej hudby, inak všestranný skladateľ filmovej, scénickej a vážnej hudby.
Koncert v bratislavských Klariskách vtiahol poslucháčov do jeho ťažkého životného príbehu, v ktorom je napriek všetkému cítiť túžbu po živote, obrovskú radosť z hudby a optimizmus. O dôveryhodné podanie jeho kompozícií a biografie sa postaral gitarista Jan-Matěj Rak, rodák z fínskeho JAN-MATĚJJyväskylä, syn gitarového virtuóza a hudobného skladateľa Štěpána Raka.
Každý gitarista mi dá za pravdu, že je veľmi náročné hrať pri teplote asi +5 stupňov, Jan-Matěj Rak v takej obrovskej zime a v kamennej koncertnej sále dokázal rozprávať a hlavne hrať celkovo asi hodinu a pol. Známa Dvořákova Humoreska nečakane otvorila predstavenie, v ktorom český gitarista vždy veľmi trefne a hlavne s humorom vysvetlil súvis jednotlivých skladieb so životom pôvodného autora Jaroslava Ježka. Aj ďalšia skladba - hit Georga Gerschwina Summertime vo výbornej flažoletovej úprave, akoby navonok nezapadala do Ježkovej diskografie. Ale ako každý skladateľ, JAN-MATĚJaj Jaroslav Ježek bol ovplyvnený viacerými hudobnými velikánmi. A práve tieto skladby ho navždy očarili.
Koncert s veselým názvom Ježkovy VWoči, ako ho gitarista Jan-Matěj Rak nazval, už vo svojom obsahu nesie začiatočné písmená priezvísk skladateľových súputníkov Voskovca a Vericha, s ktorými Jaroslav Ježek spolupracoval a písal pre nich a pre Oslobodené divadlo skladby a divadelné hry. Ako 21- ročný už pracoval pre toto divadlo a za jeho éry ho výrazne posunul dopredu.
Na netradičnom koncerte sme si mohli vypočuť naozaj to najlepšie z jeho tvorby. Slávny Bugatti step, foxtrot O Třech strážnicích, Život je jen náhoda, blues Svět JAN-MATĚJnaruby alebo Šaty dělají člověka, či filmová Stonožka, ale takisto aj pochody, už spomínané foxtroty, blues, ragtime, ... a im podobné štýly sú výsledkom neúnavnej práce toho istého skladateľa. Jaroslav Ježek už v detstve hral na mnoho hudobných nástrojov, hlavne na violončelo a citaru. Jeho ,,chlebíkom“ sa však stala hra na klavír a s ním spojené komponovanie.
Väčšinu skladieb v klavírnom prevedení musel Jan Matěj Rak prepísať a transponovať pre gitaru. A skutočne, spôsob akým tieto skladby upravil je jedinečný! Cítiť v ňom aspoň taký náboj, aký je v pôvodných prevedeniach. Presvedčivé podanie s vycibreným každým tónom. JAN-MATĚJNeohúril ma síce veľkými rýchlosťami a virtuozitou, ale profesionalita a nadhľad mu vôbec nechýbali. Svojím zamatovým hlasom v niektorých piesňach pripomínajúcim Jaromíra Nohavicu dostal gitarista Jan-Matěj Rak publikum do ,,extázy“ a keď som počul, ako si okolo mňa ľudia pospevujú, neostal som ani ja chladný.
Jaroslav Ježek sa nedožil vysokého veku, iba 35 rokov. Za taký krátky čas dokázal však vytvoriť bohaté dielo a pritom už v detstve trpel na očný šedý zákal, neskôr na jedno oko úplne oslepol a čo je najhoršie, postupne strácal aj sluch. Bol popri tom však veľkým futbalovým fanúšikom - ako aj Jan-Matěj Rak vtipne poznamenal JAN-MATĚJ– fandil Sparte. Vnútorne však veľmi šťastný človek s obrovským hudobným talentom, ktorý pre českú hudbu a nielen pre ňu, znamená dodnes veľa.