jazzman# 48862876

CD LUCIANA SOUZA – THE NEW BOSSA NOVA

Universal Music, 2007
10.04.2008

CD LUCIANA SOUZA  – THE NEW BOSSA NOVAO tej, ktorá musela prísť.....

Čas vie byť aj v hudbe veľmi neúprosný.... nemilosrdne vytvára odstup od každého javu minulosti. A odrazu neznie žiadny tón nijakého umelca..... je ticho. To známe ticho pred búrkou. A po tvorivej odmlke sa génius znovuzrodí.... do nášho časo-priestoru pribudajú nové a nové mimopriestorové tvarové celky hudobných diel. A my - percipienti? Ak nám čas dovolí, robíme selekciu podľa vkusu, psychického a intelektuálneho ustrojenia. A keď aj podaktorí hudobnému metaznaku nerozumejú, našťastie im postačí v sluchových kanáloch kompas, ktorý ich intuitívne nasmeruje k tej hudbe, ktorá zanecháva emocionálne ozveny.

TICHŠIE...žiadny tón naviac!

Čomu by ste dali prednosť? Dynamickej živelnosti alebo jemnej štylizácii. Luciana Souza nanovo objavila seba...v stíšení. Chce, aby sme sa našli aj my....v stíšení. Jej životná empíria je jasná...preč od áut, smogu, hluku, nákupných centier, od životnej hektiky.

Dominuje jej nežný hlas... presne tak, ako to predviedla v skladbe Amelia, na albume The Joni Letters Herbieho Hancocka. Tentokrát v súhre taktu, jemnocitu a kolegiality muzikantov (Edward Simon - klavír, Romero Lubambo - gitara, Chris Potter - tenorsaxofón, Scott Colley – kontrabas, Antonio Sanchez – bicie nástroje a perkusie a Matt Moran - vibrafón), ktorí jednoduchosť exponovaného tónového materiálu povýšili nad technickú brilantnosť a vlastné záujmy.

Luciana svojimi alikvótami nerozbíja poháre od šampanského. Jej hlas čistý ako krištáľ znie v pokojných altových i mezzosopránových frekvenciách a miestami vyznieva až monotónne. Kto preferuje tmavú farbu hlasu a dramatický náboj, u nej na tieto atribúty musí zabudnúť, ale keď sa bude riadiť výrokom Goetheho „ Gefühl ist alles“ - ocení vláčnosť jej hlasu v súznení s ostatnými nástrojmi.

Odborníci vedeli prečo chcú oceniť jej kvality. Troj - násobné nominácie na Grammy a prvé miesto v časopise Downbeat v kategórii top jazz vocalist 2004, 2005 a 2006 majú svoje opodstatnenie. Bossa nova je skutočne jej parketa. Niet sa čo diviť, veď s ňou od malička vyrastala v Sao Paolo – v Brazílii. A vzorné štúdium na Berklee College of Music prinieslo taktiež zaslúžené ovocie.

Luciana Souza ako skladateľka vytvorila sedem skvostných albumov. Impresívna kolekcia piesní a poetických textov aj na tomto poslednom má nádych transcendentálnosti. Sféry, ktoré ľudské vedomie nepresiahne a na deskripciu pocitov nestačí ani jazykový aparát. To by zaručene uznala aj Joni Mitchell v skladbe Down to you, Sting v skladbe When we dance, Antonio Carlos Jobim v skladbe Waters of March. Ak sa stíšite, tak sa tej transcendentálnosti dotknete aj vy.