jazzman# 48863902

CD MARIA JOÃO - JOÃO

Universal Music, 2007
14.04.2008

CD MARIA JOÃO - JOÃO Nebyť počúvania v slúchadlách, asi by som toto vydarené CD známej jazzovej portugalskej speváčky Marie João prehliadol a nezaoberal sa ním. Tento jav je síce všeobecne známy, ale nedá mi nepripomenúť ho opäť: vždy ma prekvapí intimita a priamočiarosť hudobného zážitku, ktoré dokážu sprostredkovať obyčajné slúchadlá. Pri decentnej hlasitosti, pri akej si v našich bytoch hudbu najčastejšie prehrávame, nemá proti tejto priamočiarosti šancu ani špičková aparatúra.

Z reproduktorov ma nový album Marie João, pri prvom počúvaní, naozaj priveľmi nezaujal. Ale jej dievčensky vibrujúci hlas plný rozbláznených hravých emócií, mi v slúchadlách zašiel pod kožu takmer ihneď. Farba hlasu a frázovanie dôkladne využívajúce maznavú mäkkosť portugalčiny, je základným poznávacím znakom Marie João. Nie je možné si ju s nikým pomýliť. Maria João je eklektický experimentátor. Pôvodne jazzová speváčka spája dnes latino, etno, jazz a avantgardu do jedného hravého a výrazovo jedinečného celku. Jej nový album s názvom João je zostavený zo 14 - tich
piesní brazílskeho pôvodu od skladateľov ako Zequinha Abreu, Vinícius de Moraes, Chico Buarque alebo Carlinhos Brown. Po jeho vypočutí by sotva niekto tejto temperamentnej, mladistvo pôsobiacej portugalskej Pipi Dlhej Pančuche hádal, že sa už prehupla cez päťdesiatku (*1956).

Po 12 – tich rokoch spolupráce s klaviristom Mariom Laginhom (recenziu jeho sólového albumu nájdete tu http://www.skjazz.sk/recenzie.php?zobraz=1331) Maria pripravila svoj nový album vlastnými silami a podľa mojich kritérií sa jej naozaj vydaril. Všetky piesne, akési latino šansóny plné radosti zo života, sú naozaj veľmi pekné. Stoja na vkusných a živých akustických aranžmánoch a veľmi disciplinovaných výkonoch participujúcich hudobníkov. Všetko je pekne vyvážené a veľmi poctivé. Album má navyše tú vlastnosť, že dokáže dlhodobo dozrievať v hlave. Ak nazbierate silu na prekonanie úvodnej kultúrno emočnej bariéry pri počúvaní tohto na prvý pohľad pomerne nenápadného dielka, za odmenu si vás s každým ďalším vypočutím získa čoraz viac. A veru je príjemné nechať sa ním takto získavať.

Maria João CV:
Svoju kariéru zahájila v Lisabone v roku 1982 v Hot Club Jazz School. O rok na to sformovala vlastný kvintet s Máriom Laginhaom, Carlosom Martinsom, Antóniom Ferrom a Carlosom Vieiraom. Vydali dva albumy (1983 a 1985) a v tej dobe sa Maria stala skutočným objavom jazzového univerza.

V roku 1986 odišla do Nemecka, kde zakladá nový kvintet a vydáva ďalší album. Stretá sa tu s japonskou free-jazzovou klaviristkou Aki Takase, opúšťa kvintet a od roku 1987 do 1990 účinkuje s Takase v duu. Nahrali spolu dva živé experimentálne albumy a testujúc svoje osobné hranice na poli improvizácie, ohromovali ňou publikum na jazzových festivaloch po celej Európe. V roku 1991 Maria João vstúpila do spoločného projektu s portugalskou skupinou Cal Viva. Tento projekt znamenal opätovné spojenie s Máriom Laginhaom a priniesol úspešnú fúziu tradičnej portugalskej hudby s jazzom v nahrávke s názvom Sol. Nasledovala dlhodobá pravidelná spolupráca v duu s Mariom Laginhaom, ktorá s krátkymi prestávkami trvá až dodnes.

Okrem tejto spolupráce, ktorá obom priniesla množstvo príležitostí spolupracovať s mimoriadnymi osobnosťami, Maria spolupracovala s velikánmi ako napríklad António Pinho Vargas, Carlos Bica, Gilberto Gil, Joe Zawinul, Laureen Newton, Bobo Stenson, Christof Lauer, Saxofour a ďalšími. Univerzalitu svojho talentu potvrdzuje účasťou v rôznych iných umeleckých aktivitách a fúziách, ako napríklad Raizes Rurais, Paixões Urbanas, či choreografiách predstavení ‘Ao Vivo’ tanečnej skupiny Paulo Ribeiro Company.