jazzman# 49963916

GHO ORCHESTRA !!!

20.marec 2011, Porgy & Bess, Viedeň, A
21.04.2011

GHO ORCHESTRA

Že by sa Rakúšanom urodil nástupca Mathiasa Rüega? V každom prípade, meno Gerd Hermann Ortler stojí za zapamätanie. Jeho nositeľom je 27-ročný mladík s chlapčenským výzorom a veľkou charizmou. Kde sa tu len takýto šikovný mládenec vzal? Napriek tomu, že z  hľadiska skladateľského je v pred-embryonálnam veku, komponuje, aranžuje a diriguje sofistikované orchestrálne skladby so šarmom ostrieľaného profíka. No celkom ako dáky Mozart. Rozhodujúci mienkotvorný jazzový magazín sveta Down  GERD HERMANN ORTLERBeat, mu za rok 2010 udelil cenu Student Music Award ako jedinému Európanovi. Stal sa víťazom kategórie Jazz Arrangement, Graduate College Winners. Možno aj vďaka tomu dostal jeho GHO Orchestra priestor na šesť koncertov od februára do júla tohto roku v najzaujímavejšom viedenskom jazzovom klube Porgy & Bess. Jeho orchester sa na túto dobu stal Porgy & Bess Stage Band. Program každej z troch dvojíc koncertov má vlastnú koncepciu a dramaturgiu pripravenú špeciálne pre Porgy & Bess. Odráža sa to aj v troch rôznych zostavách orchestra. Prvé GHO ORCHESTRAdva koncerty boli premiérou programu Two Or More Sides Of The Same Coin. Hosťoval v ňom ako radový člen orchestra saxofonista a flautista Wolfgang Puschnig, jedna z najvýraznejších osobností súčasného európskeho, no najmä rakúskeho jazzu. Objavili sa tu tiež členovia Viedenskej fiharmónie.

Ortlove temperamentné a spektakulárne kompozície sa pohybovali na prieniku jazzu, jazz-roku a súčasnej modernej vážnej hudby. Nebola to ani tak fúzia ako skôr mozaika týchto kategórií a ich prvkov v mladistvo  RYTMIKA PIRKER - PICHLERkreatívnom balení. Obsah bol priateľsky otvorený a zrozumiteľný. Ortlov 15-členný orchester s pestrou nástrojovou zostavou mal zaujímavú zvukovú farebnosť a priestorovosť. Silným farbotvorným prvkom v aranžmánoch bolo ženské sláčikové kvarteto Koehne Quartet. Taktiež aj použitie ženského hlasu (speváčka Veronika Schicho) ako plnohodnotného dychového nástroja v aranžmánoch dychovej sekcie. Tú tvorilo, vrátane Puschniga, sedem muzikantov. Bola tam tuba, lesný roh, trúbky a rôzne ďalšie GHO ORCHESTRAjazýčkové dychové nástroje. Zostava orchestra ani kompozície však neboli samoúčelné, všetko dávalo zmysel a zapadalo do seba. V komponovaných skladbách dostali voľný jazzový priestor zaujímavý bubeník Herbert Pirker, klavirista Michael Tiefenbacher a kontrabasista Matthias Pichler, ktorí spolu s Puschnigom sem-tam predviedli jadrný jazzový odpal.

Koncert mal viaceré vrcholy, ale aj zaváhania nasledované spikleneckými úsmevmi muzikantov, čo inak výbornému a zaujímavému GHO ORCHESTRAkoncertu dávalo príjemný ľudský rozmer. Mladá krv Ortl, absolvent Univerzity v Grazi, odvážne vyjadril názor a prejavil veľkú mieru talentu a kreativity, držím mu úprimne palce. Ešte máte stále dosť času pozrieť si ho v Porgy & Bess, bude tam hrať do leta aspoň štyrikrát.