jazzman# 48643297

WOLFGANG MUTHSPIEL & AYDIN ESEN !!!

5.júl 2011, Porgy & Bess, Viedeň, A
01.08.2011

AYDIN ESEN + WOLFGANG MUTHSPIEL

Wolfgang Muthspiel – elektrická a akustická gitara, Aydin Esen – klavír a klávesy

Široký záber tvorby rakúskeho gitaristu a skladateľa Wolfganga Muthspiela je priaznivcom jazzovej, ale i klasickej hudby, veľmi dobre známy. Projekt Dream Cycle, s ktorým sa Muthspiel predstavil v duu so svojim spoluhráčom Aydinom Esenom na tohtoročnom Jazz Fest Wien 2011, bol skutočnou lahôdkou najmä pre náročnejších poslucháčov.

Aydin Esen je turecký klavirista a skladateľ, ktorý sa svojim vlastným spôsobom  WOLFGANG MUTHSPIELsnaží o rozšírenie výrazových prostriedkov súčasnej modernej hudby. Muthspiela aj Esena spája dlhoročné priateľstvo i podobná hudobná línia. Obaja majú klasické hudobné vzdelanie, obaja študovali v Bostone na New England Conservatory i na Berklee College of Music. Z ich rannej spolupráce vzišiel i Muthspielov album Timezones (1989). Wolfgang Muthspiel priznáva, že progresivita Aydina Esena bola vždy preňho veľkou hudobnou inšpiráciou.

Duo zoskupenie gitary a klavíra poskytuje nesmierne veľký hudobný priestor. AYDIN ESENTradíciu, ktorú v tomto smere naštartovali ešte v 60-tych rokoch Bill Evans a Jim Hall, však Muthspiel a Esen posúvajú do sféry neobmedzenej žánrom ani výrazom. Poslucháčom viedenského klubu Porgy & Bess ponúkli títo dvaja excelentní hráči pestrú zmes jazzu, klasiky i modernej elektronickej hudby.

Úvod vystúpenia patril komornejším akustickým plochám, v ktorých sa popri gitare a akustickom klavíri občas ozvali aj zawinulovské klávesové zvuky. Muthspiel svoj nádherný AYDINgitarový tón dopĺňal oktáverom i skreslením. Ich vzájomná komunikácia postupne gradovala v posluchovo náročných zvukových štruktúrach. Akustické jazzové nuansy prechádzajúce do vzájomného preludovania sa miestami miešali až s avantgardným zvukom modernej vážnej hudby. Všetko však bolo namiešané mimoriadne vkusne a chutne. Nasledovala veľmi energická a rytmicky živá Esenova skladba Open Chanel. Po nej predviedol Muthspiel one man show s krásnou témou Youssou. V tejto skladbe pomocou loopera  WOLFGANGvrstvil na seba niekoľko rytmov a motívov. Svoje klasické korene predviedli Muthspiel aj Esen sólovými skladbami na akustickej gitare i klavíri. Aj v ďalšej skladbe Free Piece sa po úvodnom klavírnom sóle spoločne vydali na cestu vzájomných improvizácii a elektronických zvukových plôch. Krásnym umeleckým zavŕšením ich repertoáru bola Jobimova skladba Wave. Tému tejto známej bossa-novy spracovali v sviežom a osobitom duchu, charakteristickom pre celé ich vystúpenie.

Búrlivý aplauz publika AYDIN + WOLFGANGa ešte jeden prídavok boli zavŕšením veľmi hodnotného vystúpenia špičkových hráčov, ktorí svojim projektom Dream Cycle posunuli hranice súčasnej jazzovej hudby znova o kúsok vpred.