jazzman# 48740109

CD ASGUESTS WITH STRINGS – UNIVERSAL MIND

Origin Records, 2011 ★★★★½
14.09.2011

Rôzne „generačné vlny“ hudobníkov opúštali Československo, resp. neskôr Slovensko a snažili sa uplatniť v zahraničí. Viedli ich k tomu rôzne pohnútky, od túžby po slobode až po hlad po informáciách, ktoré nemohli získať doma. Niektorí sa vrátili , niektorí nenávratne zmizli alebo presedlali na inú profesiu. Niektorí sa však úspešne uchytili a nestratili kontakt so svojim rodiskom.

Duo AsGuests, Michal Vaňouček - klavír) a Miro Herák - vibrafón), patria k silnej generačnej vlne slovenského jazzu na prelome tisícročia. Popri iných svojich projektoch (napr. práca s THEO – The Hague Ethosperic Orchestra) vydali svoj tretí album Universal Mind with strings. Stretli sa tu siedmi hudobníci rôznych národností a muzikantského „backgroundu“, ktorých však spája spoločný silný záujem o improvizovanú hudbu.

Oproti poslednému, viac jazzovejšiemu projektu The Fifth Seasson, je Universal Mind vo väčšej miere orientovaný na európsku klasiku. Spojenie modernej klasiky s väčšími improvizačnými plochami postavených na pravidelných a nepravidelných groovoch nie je novinkou v umeleckom prostredí a regióne, v ktorom AsGuests pôsobia, čo však nie je záruka kvality a zmysluplnosti takejto koncepcie. Autor skladieb Michal Vaňouček však spravil ďaĺší veľký krok vo svojej kompozičnej a aranžérskej tvorbe. Album na prvé počutie zapôsobil na mňa veľmi sugestívne, „sršala“ z neho radosť z muzicírovania. Od začiatku som pocítil dravosť, ktorú najčastejšie nájdeme u „mladých nedočkavcov“, ale zároveň aj pohodu a profesionalitu „starých šedivých vlkov“. Zaslúžili sa o to najmä tri faktory. Výber spoluhráčov, zaujímavé kompozície a v neposlednom rade kvalita zvuku nahrávky.

Rytmická sekcia Yonga Sun (bicie) a Brice Soniano (kontrabas) spoľahlivo „držia“ groove a podfarbujú sólistov. Zaujímavo znejú aj Briceove sólistické pasáže, kde veľmi dobre funguje aj medzimuzikantská komunikácia (napríklad spoločná improvizovaná pásaž s huslami v skladbe ´74 Prologue). Pozitívnym prekvapením boli aj „sláky“. Huslista Jeff Bruinsma a violinista Oene van Geel sú členmi slačikového kvarteta Zapp 4, ktoré sa označuje ako „the hardest grooving string quartet in Holland“. Jorg Brinkmann je výborný čelista, „operujúci“ pre tento nástroj v netypickej  jazzovej sfére. Túto bázu využili AsGuests na interpretáciu svojej umeleckej predstavy. Album obsahuje dve rozsiahlejšie skladby – Guanc a Solace Cells, kde sa striedajú tematické motívy a metrické celky prepojené s dlhými improvizovanými časťami. Výstavba kontrastných dielov a prepájanie  rôznych rytmov, na ktorých sa vystavajú rozsiahle improvizačné plochy, sú pôsobivé a majestátne. Vaňouček s Herákom sa predstavili ako remeselne zruční a invenční sólisti s vyzretou umeleckou koncepciou. Album určite stojí za to, aby ho milovník improvizivanej hudby, alebo hudby vôbec, mal vo svojej diskotéke.