jazzman# 28003376

JANA BEZEK TRIO !!!

20. október 2011, ZUŠ sv Cecílie, BA
08.11.2011

 JANA BEZEK

Jana Bezeková – klavír, Wojciech Szwugier – kontrabas a Piotr Skrzynski – bicie nástroje.

 

V kontexte mnohých nejjazzových koncertov, dramaturgicky zaradených do rámca festivalu Bratislavských jazzových dní, vyznieva Jana Bezek Trio až príliš jazzovo. Jej predfestivalový koncert sa konal v malej sieni Základnej umeleckej školy sv. Cecílie v Bratislave vo štvrtok 20.10.2011. Akustické mainstreamové trio, pre mnohých jazzových fanúšikov údajne už nemoderný štýl, ukázalo,  WOJCIECH SZWUGIER  čo je skutočné poznanie jazzu a ovládanie remesla medzi hudobníkmi na B-pódiu.

 

Trio prinieslo introvertný jazz s odhalenou vnútornou prirodzenosťou všetkých troch hudobníkov, ktorí sa na nič nehrajú, pretože sa skláňajú pred velikánmi jazzovej histórie. Hlavný ťah spočíval najmä na klaviristke. Skromne, s úctou k tradícii, jednoducho, koncetrovane na nápad a jeho rozvíjanie, zakotvene do bebopovej a postbopovej tradície, takto jazzovo hralo toto trio. V samotnej klaviristke Jane Bezek sa skĺbila nielen technická  PIOTR SKRZYNSKI  virtuozita, ale aj kompozičná sila mladej klaviristky. Jana Bezek (narodená v Stropkove) predviedla vlastné skladby Trust me, Asz szams - inšpirácie v hudbe Maroka, pripomínajúce Ellingtonov Caravan, Ballada na wschod s modálnymi a bartókovskými intervalmi, Modlitwa s meditatívnymi coltranovskými polohami.

 

Zaujímavá klaviristka predviedla jednoliaty ťah klavíra od uvedenia témy, jeho evolúcie až po gradáciu a zlatý rez v tretej štvrtine improvizácie, po ktorej nastupuje uvoľnenie, avšak všetko akoby vykresané  JANA BEZEK TRIO  z jedného kusu, na jeden dych. Klavírne inšpirácie pochádzajú pravdepodobne od Bud Powella, McCoyTynera až po Billa Evansa. Kontrabasista, sústredený výlučne na hlavnú tému, prináša od technicky brilantných pasáží pekné modálne duetá spolu s klaviristkou. Pripomína to vzdialene hru švédskych jazzmanov. Bubeník hrá s redukovanou súpravou bicích nástrojov, nepotrebuje na rozpracovanie nápadu množstvo činelov, ale naopak rytmicky presnú hru, cítenie atmosféry a koncentráciu  JANA  na vlastnú výpoveď. Nechápem, kde sa po tie roky schovávalo toto poľsko slovenské jazzové trio, výsledok odchovancov poľskej jazzovej akadémie v Krakowe, veď táto mladá slovenská Carla Bley má v sebe ohromný potenciál!


viac fotiek  Yvetta Kajanová

Diskusia

« September 2019
PoUtStŠtPiSoNe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

skJazz na Facebooku
Fond na podporu umenia

Plaut

Baumit

Baumit

Dobry anjel