jazzman# 48716060

CD MILAN LASICA – KEĎ ZASTAL ČAS

Forza Music, 2011 ★★★★☆
27.02.2012

CD MILAN LASICA – KEĎ ZASTAL ČAS

Za takmer dvadsaťtri rokov svojej existencie urobil orchester Bratislava Hot Serenaders pre domácu (nielen) jazzovú scénu mnoho. Súbor nadšencov hot jazzu alebo žánru roztomilo označovaného sweet and dance music napreduje pod vedením charizmatického lídra a fantastického trubkára Juraja Bartoša, ktorý neustále dokazuje, že to vie rovnako dobre (čiže bezkonkurenčne) „odpáliť“ ako v Haydnovom koncerte na pódiu Reduty, tak v bebopovom idióme na pôde kvinteta Hot House. Ale aj v avantgardnejšie formovanom špičkovom európskom súbore, akým bol dlhé roky Vienna Art Orchestra. A to nehovorím o jeho spolupráci s Petrom Lipom, Emilom Viklickým, Mikim Skutom, Gustavom Bromom, Matúšom Jakabčicom… Bartoša možno jednoducho považovať za univerzálneho umelca a keby na domácej scéne chýbal, „jazzová publicistika by si ho snáď musela vymyslieť“ (parafrázujúc Igora Wasserbergera, ktorý sa takto v publikácii Fenomény súčasného jazzu vyslovil o Wyntonovi Marsalisovi).

Aktuálny album Keď zastal čas je v poradí treťou spoluprácou s vynikajúcim hercom, komikom, moderátorom ale i textárom a spevákom Milanom Lasicom. Hneď na úvod možno dodať, že projekt je podobne ako oba predchádzajúce Ja som optimista (2001) a Celý svet sa mračí (2002) „odsúdený na úspech“. Svedčí o tom aj skutočnosť, že po troch mesiacoch predaja sa jeho náklad v internetových obchodoch „rozchytal“ a ďalší záujemci čakajú na reedíciu. Ideou bolo ponúknuť slávne americké šlágre so slovenskými textami. Väčšina z nich zaznieva premiérovo, ale napríklad On The Sunny Side Of The Street ako Slnečné kúpele poznajú priaznivci Petra Lipu, ktorý pieseň nahral s T+R Bandom. Na predchádzajúcich „lasicovských“ albumoch sa súbor zameral na piesne, ktoré od polovice 30. rokov oživoval brilantný František Krištof Veselý. Pravda, voči jeho podaniu môžu jazzoví nadšenci namietať, avšak zaiste nemožno „krištofovskému“ podaniu uprieť noblesu a eleganciu, akú sa odvtedy podarilo priniesť snáď len Milanovi Lasicovi. Jeho herecky civilnejší prejav s dôrazom na spievaný text je dôležitou devízou albumu. Tou najvýznamnejšou sú však texty. Tvorcovi sa naozaj geniálnym spôsobom podarilo napasovať dikciu a akcenty „lasicovských“ veršov na americké piesne, jeho texty pritom ostali vtipnými a duchaplnými, dokonca mnohokrát geniálne odzrkadľujú význam pôvodných textov (Blue Moon hitmakerského tímu Rodgers-Hart sa premenil na Je spln alebo Tea For Two na slovnú hračku Raz si tu). Snáď len raz pri celkovom počte pätnástich textov Lasica „prestrelil“. V slávnom Body & Soul, ináč vtipne textovanom ako Duša v tele poslucháč pri veršoch „Náš kontakt končí sexom / ja blednem ako Michael Jackson“ chtiac-nechtiac zdvíha hlavu a nahliada do bookletu, či autorom je naozaj rovnaký majster. Jemný erotický nádych pritom majú viaceré texty: ľúbostný partnerský dialóg sólistu so Serenaders Sisters Tak už nebuď taká skúpa / tlak mi stúpa, k výšinám v piesni Prestaň alebo I`m Yours Johnnyho Greena, prípadne Štíty Tatranské (originál Would You Like To Take A Walk?), z ktorých snáď nebude na škodu odcitovať:

Vidím oči belasé / Vrátim sa k nim po čase
Ladné krivky tvojich ňadier / Ako štíty Tatier
Šepkajú mi o kráse
Nebuď z toho nervózna / Kto ten pohľad nepozná?
Jemne zaoblené špice / Ako z pohľadnice
Smerujúce do rôzna
Takú pohľadnicu dostať / Na stene visí, okolo rám
Ale nefunguje pošta / A tak som ostal v ráme sám
Nezaváham, to mi ver / Vyberiem sa do Tatier
Zblízka pozriem si tie štíty / Už teraz sa cítim
Ako bájny bohatier

O zohratosti členov orchestra Bratislava Hot Serenaders škoda písať pretože títo páni neustále dokazujú, že dbajú nielen na vonkajšiu formu (autentické obleky, dobové účesy, hranie na mikrofóny Neumann), ale najmä na obsah. Od pohodovej swingovky Možno že raz (Nevertheless, I`m In Love With You autora Harryho Rubyho), ktorá otvára album po záverečnú Porterovu klasiku Miss Otis Regrets (Keď zastal čas, tá je v československom kontexte známa aj z prebásnenia Josefom Kainarom) hrajú členovia súboru s neskutočným zápalom a vnímavosťou. V niektorých skladbách sa do popredia dostáva vynikajúca sláčiková sekcia, inde zasa líder ukážkovo zdobí ústrednú tému, v piesni Mám smelý sen (Our Love Is Here To Stay bratov Gershwinovcov) sa v strednej časti blysne stride piano Erika Jámbora, potom sa k slovu dostávajú sladké viachlasy Serenaders Sisters (Vzdychanie / Whispering), ... Osobne mi viac Lasicovo ležérne podanie sedí k vyššie spomínanému pôvodnému slovenskému repertoáru, avšak Keď zastal čas bol tiež šťastnou voľbou. Bude zaujímavé sledovať, kam táto spolupráca povedie … Zanedlho do Prahy, pretože na prestížnom festivale Pražské Jaro povedú „bartošovci“ spolu s Lasicom pódiový súboj Big Band Battle s nemenej slávnymi Melody Makers Ondřeja Havelku.

Kúpiť    Peter Motyčka