jazzman# 48715628

CD STEVE GADD AND FRIENDS – LIVE AT VOCE

BFM Jazz, 2010
07.08.2012

Ronnie Cuber medzičasom patrí medzi žijúce legendy saxofónovej jazzovej školy. Hrá na flaute, klarinete, tenor a soprán saxofóne, ale fanúšikovia ho určite poznajú najmä ako barytónového špecialistu. Vo svojej dlhej muzikantskej praxi spolupracoval s mnohými známymi menami ako: Slide Hampton, Maynard Ferguson, Lee Konitz, Randy a Michael Breckerovci, Aretha Franklin, či King Curtis, ale i s hudobníkmi iných žánrov ako Frank Zappa alebo Eric Clapton. Pôsobí aj v renomovanom Charles Mingus Big Bande. Jeho kariéra nabrala spád, keď ako niečo vyše dvadsať ročný mladík nahrával s Georgom Bensonom. Album The George Benson Cookbook patrí medzi jeho najvydarenejšie „sidemanské“ hosťovania. Toto kvartetové obsadenie s bicími nástrojmi, Hammon organom a gitarou tak dostalo charakteristický „barytónový“ zvuk, ktorý sa stal vzorom pre viacerých jeho nasledovníkov. Cuber tu so svojou charakteristickou zvukovosťou a excelentným frázovaním určil jeden zo smerov barytónového hardbopového spôsobu hrania.

Nový album bubeníka Steva Gaddda, Steve Gadd and friends: Live at Voce, je podobným projektom. Spolu s Gaddom na ňom účinkujú Joye DeFrancesco na Hammond organe, Paul Bolllenback na gitare a Ronnie Cuber na barytónovom saxofóne. Gadd a Cuber hrávali už dlhé roky spolu v kapele The Gaddgang. Excelentný Joey DeFrancesco priniesol novú krv do kapely a spolu s Bollenbeckom odkrývajú spoločne nové teritóriá. Album je silno zakorenený v bluesovej a R&B tradícii. Hneď prvá skladba Watching the River Flow je v shufflovom feelingu s uvoľneným ale energickým silným bluesovým cítením sólistov. Vo Way Back Home ukazuje Cuber svoje korene a bluesové cítenie. DeFrancesco dokonca v skladbe Bye Bye Blackbird hrá skvele na trúbku.

Album je živá nahrávka, čo mu dodáva určitú jadernosť a iskru. Je počuť, že muzikanti sa svojou hrou zabávajú a majú z nej potešenie. Má miestami humorný charakter, ale muzikantské remeslo a precíznosť hrania je však vždy preňho podkladom. Album nevybočuje svojou koncepciou a spôsobom hrania už zo zavedených koľají, ktoré Cuber spolu s Bensom naznačili na spomenutom albume Cookbook. Je však určite solídnou nahrávkou s primerane dobrým zvukom, ktorá určite poteśí fanúšika tohto žánru jazzu.

Cuber sa tu už so siedmymi krížikmi na chrbte ukazuje ako stále energický a nápaditý sólista, ktorý má „sound“ ako za mladých čias. Určite nie je maličkosť hrať v takomto veku na barytónový saxofón so spodnou A klapkou. Albumy, ktoré nahral ako leader a stoja určite za zmienku sú napr. Cuber Libre (Xanadu Records), Airplay (Steeplechase records) alebo Cubism (Fresh sound Records).

Koncom mája tohto roku, na rakúskom festivale Inntöne som ho videl s kapelou hrať program Tribute to Horace Silver. Je to repertoár, ktorý mu sedí a popri spomenutom swigovo-groovovom repertoáry je doma aj v latin jazzovom štýle. Pod kapelníckym vedením  Horacea Silvera nahral zaujímavý album The Hardbop Grandbop (1996) . Zaujímavá spolupráca bola aj so saxofonistom  Billom Evansom. Cuber je určite zaujímavý hudobník, ktorý dokáže nahrávať s Horacom Silverom alebo Gergom Bensonom a zároveň ísť na turné s Ericom Claptonom. Patrí medzi štýlotvorných barytónových saxofonistov a predstaviteľov hardbopovej školy.