jazzman# 48596659

CD AMC TRIO & RANDY BRECKER - ONE WAY ROAD TO MY HEART

Moosicus, 2013
24.04.2013

Z hľadiska jazzu a zrejme aj v širšom kontexte hudby a kultúry vôbec, patrí dnes AMC trio k najúspešnejším slovenským vývozným artiklom. Stali sa rešpektovanou stálicou významných pódií a festivalov celého stredoeurópskeho priestoru (Nemecko, Poľsko, Česko, Rakúsko, Slovensko, Maďarsko s prenikmi do Talianska, Ukrajiny či Londýna a ďalej). Ich nahrávky sú známejšie v zahraničí než u nás. Presadili sa svojsky slovanským melodickým šarmom a mimoriadne šťastne zvolenou spoluprácou so svetoznámym švédskym gitaristom Ulfom Wakeniusom. Nevídane intenzívna hudobná synergia a vzájomná umelecká komplementárnosť kapely z Ulfom bola zúročená v dvoch vynikajúcich nahrávkach a množstve nadšene prijímaných koncertov. Treba dodať, že i keď Ulf muzikantsky aj marketingovo zásadne navýšil hodnotu celého projektu, nebol to jeho projekt. Autorstvo v plnej miere patrí pánom AMC – Petrovi Adamkovičovi (klavír), Martinovi Marinčákovi (kontrabas) a Stanislavovi Cvancingerovi (bicie).

„Hochklassiger Jazz von beseelten Musikern, frische Musik statt Standards und zeitlos“, tak sa píše o nahrávkach AMC tria na http://www.musikreviews.de/. Nájdeme tu recenzie oboch nahrávok s Wakeniusom a obe dostali výborné 4 hviezdičky (12 bodov z 15). O Soul of the Mountain (2008) sa tu píše, že vyjsť tak na prestížnom labeli, napríklad Verve, nahrávka by sa iste stala horúcim želiezkom vydavateľstva.

AMC trio je teda mimoriadne úspešný projekt, a preto jeho ďalší vývoj vzbudzuje oprávnený záujem. Záujem a očakávania podporuje aj fakt, že páni z AMC Tria majú svoju métu posadenú v ťažko prekonateľnej výške. Podarí sa im udržať umeleckú gradáciu z posledných rokov? Dokážu ďalej rozvíjať svoj špecifický štýl? Mnoho o celkovom zámere kapely naznačuje voľba nového hosťa, ikonického trubkára s mimoriadnym príbehom, Randyho Breckera. Áno, slávny Randy Brecker, nositeľ štyroch Grammy, teraz koncertuje s AMC Triom a nahral s nimi aj CD. S netrpezlivou zvedavosťou zakladám neoficiálnu verziu ich nového albumu do prehrávača.

Nahrávku zahajuje impresívne vygradovaná úvodná pieseň v triu, podľa mňa jeden z vrcholov albumu. Muzikantský rukopis sa nemení, je rozpoznateľný hneď v prvom dotyku. Pesničky sú príbehy. Majú charakteristicky ľahučkú melodiku s koreňmi v slovenskom folklóre v majstrovsky úsporných a emočne účinných aranžmánoch moderného jazzu. Výrazne melodické témy sa AMC-ovsky príznačne vznášajú ako hodvábna šatka v jemnom vánku. Všetko je „light & smooth“, emočne aj inštrumentálne. Značkový produkt AMC.

V druhej skladbe sa pridáva Randy Brecker. Nadupaný tón jeho trúbky príjemne zarezonuje. Uvedomujem si k dokonalosti vybrúsenú kvalitu nahrávky. No niečo tu predsa len akosi nesedí. Randy akoby stál niekde mimo, máva síce priateľsky, ale z iného brehu. Nie je ani zďaleka tak „AMC“ ako bol Ulf. Prekvapilo ma tiež, že je tu cover verzia vynikajúcej vlajkovej skladby Waiting for a Wolf z ich posledného rovnomenného CD. Pôvodne na nej hral aj Ulf, tu je prearanžovaná pre trio. Nepochopil som zmysel jej zaradenia. Navyše sa mi zdá v novom formáte menej šťavnatá.

CD je na slovenské pomery nepochybne mimoriadnou udalosťou. No zároveň akoby jemne naznačovalo istú nasýtenosť jej autorov. Keby mu nepredchádzali tie s Ulfom, zrejme by som nadšene zdôrazňoval jeho svetový formát, ďaleko presahujúci slovenskú regionalitu. Ono naozaj taký formát má. Ale ja poznám tie dve nahrávky predtým. A to sú tie, ktoré sa podľa mňa zapíšu do histórie. Toto CD ich neprekračuje, je skôr akýmsi príjemným výdychom v medzičase výstupu.

Rado Tihlárik